جـادوی کاریزمـا و مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن

جـادوی کاریزمـا و مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن

جـادوی کاریزمـا را که در لغت به معنای فره و در زبان یونانی به معنای هدیه یا موهبت است به صورت های مختلف تعریف کرده اند برخی آن را توانایی ایجاد ارتباط مؤثرو الهام بخشیدن به دیگران می دانند.

در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست که ارتباطات موثر یکی از ارکان کلیدی موفقیت افراد در حوزه ی فردی و اجتماعی است. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از ارتباطات و مناسبات انسانی اعم از روابط زناشویی، ارتباط والدین با فرزندان، رئیس و مرئوس، خریدار و فروشنده و… به خاطر عدم آگاهی از فنون ارتباطات با شکست مواجه می شود.

این مقاله به راز افراد کاریزماتیک و دارای جذبه که در ارتباطات موفق هستند، می پردازد.  صفات و خصوصیات افراد کاریزماتیک را بیان می کند. مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به یک شخصیت کاریزماتیک و همچنین خطاها و اشتباهاتی  را که از جذبه ما می کاهد، مورد بررسی قرار می دهد.

جـادوی کاریزمـا چیست؟

جـادوی کاریزمـا و مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن

آیا تا کنون دیده ایدکه برخی از افراد در برقراری ارتباط و جذب دیگران از برخی دیگر موفق ترند.  یا به عبارتی بعضی از افراد به آسانی توانایی هیپنوتیزم دیگران را دارند و قادرند بر آن ها تأثیر بگذارند. این اشخاص به محض ورود به مکانی توجه همه ی  افراد پیرامون خود را جلب می کنند. به نظر می رسد این افراد به راحتی به آن چه می خواهند دست پیدا می کنند. آن ها دارای نیرو و انرژی خاصی هستند که این نیرو همان کاریزما یا جذبه است. در حقیقت مهم ترین ابزار یا مهارت تأثیرگذاری بر دیگران کاریزما یا جذبه است. کاریزما مهارتی انگیزشی و حیاتی است.  این مهارت حیاتی موفقیت، بر تمام جنبه های زندگی سایه می افکند. شغل ، روابط و توانایی اثرگذاری بر دیگران و درآمد شما همه  وابسته به توانایی شما در بروز جذبه یا کاریزما است.

جـادوی کاریزمـا توانایی مجاب کردن افراد است تا باورتان کنند، تحت تأثیر قرار بگیرند و  به شما اعتماد کنند. شما به آن ها انگیزه داده و کمک می کنید که خودشان را در آینده ای تصور کنند که شما ترسیم کرده اید. به عبارتی شما منبع قدرت و الهام بخشــی آنان می شوید.

نمونه هایی از افراد دارای جـادوی کاریزمـا

اغلب ما این افراد را سوپراستارهای سینما، سیاست مداران و رهبران مذهبی، کارآفرینان و رؤسای بزرگ تصور می کنیم.

رهبران و سیاست مدارانی مانند: وینسون چرچیل، فیدل کاسترو، نلسون ماندلابنینو موسولینی ناپلئون بناپارت و مالکوم ایکس و… هنرمندان، سوپراستارهایی هم چون اپرا وینفری، جورج کلونی، آنجلینا جولی، اوا پرون، الویس پرسیلی، مرلین مونرو و همفری بوگارت و…

کارآفرینان و مدیران بزرگی همچون ( استیو جابز، بیل گیتس و …).

عده ای ممکن است جذبه یا کاریزما را جادو یا قدرت ماورایی و عده ای آن را شانس بنامند (موتنسن، ۱۵ :۱۳۹۷).

تاریخچه جـادوی کاریزمـا

تحقیقات بیولوژیست ها نشان می دهد که، جـادوی کاریزمـا یا جذبه از ابتدای خلقت انسان تا کنون همراه بشربوده است. در طول تاریخ همواره افراد یا رهبرانی بوده اند که به دلیل داشتن کاریزما یا جذبه پیروانی داشتند. برخی بسیار محبوب و مورد علاقه مردم بودند و دارای شخصیت مثبت و صلح طلب مانند: ( ماهتما گاندی، مارتین لوتر کینگ) و برخی علارغم داشتن پیروان زیاد دارای شخصیتی منفی و جنگ طلب که دست به کشتار و جنایات زیادی زدند مانند ( آدلف هیتلر و ژوزف استالین).  گسترش واژه کاریزما از اواسط قرن بیستم آغاز شد اما این اصطلاح برای اولین بار توسط ماکس وبر جامعه شناس ، حقوقدان و سیاست مدار آلمانی مورد توجه و بررسی قرار گرفت و امروزه کاربرد زیادی دارد.

ماکس وبر جـادوی کاریزمـا را این گونه تعریف کرد: کیفیت استثنایی شخصی که به نظر می رسد واجد یک قدرت طبیعی و فوق بشری یا دست کم غیر عادی است، که از گذر آن چون مرد مقتدر و سرنوشت ساز جلوه می کند و بدین دلیل مریدان یا هوادارانی گرد او جمع می شوند.

مفهوم جـادوی کاریزمـا

کلمه کاریزما در لغت به معنای فره و در زبان یونانی به معنای هدیه یا موهبت که از نام الهه یونانی کاریز گرفته شده است. شاخص کاریزما زیبایی کامل و بخشایندگی است.

کاریزما یا فرهمندی  به معنای جذابیت غیر عادی و دارا بودن صفات و خصوصیات منحصر به فرد،  ویژه و متمایز است که مورد علاقه و ستایش تعداد زیادی انسان ها است .

شخصیت کاریزماتیک به کارکتری گفته می شود که به دلیل داشتن خصوصیات و ویژیگی های خاص الگو و الهام بخش دیگران است. افراد کاریزماتیک از نگاه دیگران دارای قدرت رهبری فوق العاده هستند. آن ها دارای شخصیتی دوست داشتنی، قابل اعتماد، پرانرژی، اعتماد به نفس بالا و قدرت بیانی نافذ هستند.

یونانیان قدیم اعتقاد داشتند که کاریزما نیرویی الهی است که با فرد زاده می شود و آدم های عادی از داشتن این نیروی الهی محرومند. اما روان شناسان و جامعه شناسان امروزی معتقدند علاوه بر ذاتی بودن، جـادوی کاریزمـا یک مهارت است که با آموزش و تمرین و تکرار قابل یادگیری است.

چند تعریف از جـادوی کاریزمـا

تونی الساندارا: کاریزما یا جذبه،  توانایی تأثیر گذاری مثبت بر دیگران با ایجاد ارتباط فیزیکی ، عاطفی و عقلی است.

جری اسپنس: کاریزما انرژی است که از حیطه قلب سرچشمه می گیرد و چنان چه گوینده هیچ احساسی نداشته باشد چیزی برای انتقال دادن وجود ندارد. کاریزما زمانی اتفاق می افتد که احساسات گوینده به شکل خاص به فرد دیگری منتقل شود.

کرت و دبلیومونتسن: کاریزما توانایی ایجاد ارتباط مؤثرو الهام بخشیدن به دیگران است  برای رسیدن به موفقیت بیشتر ، به عبارت دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانایی که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته ی مان را برآورده کنند. در حقیقت این افراد ترغیب می شوند دیگران را نیز برای برآوردن خواسته های ما وارد عمل کنند.

خصوصیات و ویژیگی های درونی شخصیت کاریزماتیک

جـادوی کاریزمـا و مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به آن

۱-انضباط فردی

انضباط فردی یک مهارت ضروری در  زندگی است،  که برای داشتن کاریزما و تأثیرگذاری دراز مدت بر دیگران  به آن نیاز داریم. انضباط و اراده،  قدرت درونی ما هستند. این قدرت درونی به ما انگیزه و اشتیاق داده و ما را به سمت موفقیت واقعی سوق می دهد. همچنین موجب شهامت و استقامت در ما می گردد. اما در مقابل بی انضباطی و بی نظمی پیامدهایی همچون افسردگی و کسالت را به همراه می آورد و این احساسات در تضاد با فردی است که دارای کاریزما می باشد.

انضباط فردی انتخابی است برای رسیدن به آینده ای بهتر، کاریزمایی بیشتر و قله های موفقیت.

۲- شایستگی و صلاحیت

یکی از صفات لازم برای داشتن کاریزما و افزایش توانایی تأثیر گذاری بر دیگران، صلاحیت، شایستگی، دانش و تخصص در موضوعی است که دیگران انتظار دارند فرد در آن صاحب آگاهی باشد. چنان چه مردم تصور کنند شما درباره ی موضوعی که صحبت می کنید توانایی و دانش کافی ندارید، آن گاه صحبت های شما را نپذیرفته، در نتیجه الگوی خوبی برای آن ها نخواهید بود.

دانش و توانایی های شما در حوزه تخصص مورد نظر، باعث افزایش صلاحیت می شود که این صلاحیت طی یادگیری مستمر و تجربه به دست می آید. فراموش نکنید صلاحیت و شایستگی واقعی تنها زمانی حاصل می شود، که شما بتوانید توانایی ها و مهارتهای خود را باهم ترکیب کنید،  و در نتیجه منجر به افزایش کاریزما در شما می شود.

۳- ندای درون

افرادی که دارای کاریزما هستند به ندا و الهامات درونی خود گوش می دهند. با به کارگیری ندای درون توانایی فرد برای تأثیرگذاری بر دیگران افزایش می یابد. ندای درونی کمک می کند تا دیگران را درک کرده و شناخت کاملی از رفتارها و حرکات آنها به دست آورید. در حقیقت ندای درون ما ترکیبی از احساسات، عقل و تجربیات ماست. افرادی که بتوانند بین افکار تصادفی و ندای درونی خود تمایز قایل شوند در زندگی و کار خود موفق تر هستند.

۴- شرافت

بدون شک یکی از ارکان کاریزما، شرافت و شریف بودن است. در حقیقت مهم ترین خصوصیت برای متقاعد کردن افراد شرافت است. مردم باید بدانند و احساس کنند آنچه می گویید را باور دارید و انجام می دهید. غالباً مردم از بودن در کنار اشخاص شریف و با صداقت لذت می برند. اولین قدم برای تبدیل شدن به فردی شریف، خودشناسی است.

۵- هدف

افرادی که دارای کاریزمای بالا می باشند همواره برای خود اهداف جدید ترسیم می کنند. داشتن یک هدف واقعی و با ارزش نه تنها افراد بیشتری را جذب شما می کند بلکه باعث افزایش تأثیر گذاری بر دیگران خواهد شد. برخی از افراد بر این باورند که تکرار عبارات تأکیدی روزانه، هدفشان را به جهان تحمیل می کند و باعث می شود آرزوهای آن ها تحقق یابد.

۶-شهامت

شهامت مهم ترین فضیلت انسانی است، زیرا امکان داشتن بقیه ی فضایل را هم ممکن می سازد. شهامت ویژیگی است که برای تأثیر گذاشتن بر دیگران و تقویت جذبه در افراد همواره به آن نیاز است. مردم باید بدانند شما حتی در موقعیت های سخت و دشوار هم شهامت و جسارت چیزهایی را که می گویید  دارید. افرادی که کاریزما دارند  شجاع و جسورند. آن ها خود را درگیر چالش می کنند. یادتان باشد شهامت و شجاعت به این معنی نیست که احساس ترس از بین می رود بلکه نشان می دهد افراد جرأت و روحیه مقابله با ترس،  مشکلات و مسائل را دارند و همچنین در سخت ترین شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ می کنند. در حقیقت شجاعت به شما کمک می کند تا به خودشناسی برسید.

۷- خلاقیت

خلاقیت یعنی درایت و نوآوری در تولید ایده های جدید برای حل مشکلات که یکی از صفات لازم برای یک فرد کاریزماتیک است. با استفاده از خلاقیت شور و اشتیاق تازه ای نسبت به اهداف و آینده ایجاد خواهید کرد. خلاقیت مانند جرقه ای است که آتشی را روشن می کند. نترسیدن از اشتباه، علاقه به کسب تجربه و شهامت و قبول شکست از صفات کاریزماتیک بودن است.

۸- تمرکز

هر فردی که بخواهد صفات کاریزماتیک را در خود افزایش دهد، نیاز اساسی به تمرکز روی کارها و اهداف خود دارد. افراد موفق روزشان را با برنامه ریزی مکتوب به روی کاغذ آغاز می کنند و همیشه به روی اهداف خود تمرکز می کنند. برای زمان و وقت خود ارزش قائل هستند و مدیریت زمان دارند.

این افراد به خوبی قادرند افکار خود را از مسائل پوچ و حاشیه ای دور نگه داشته و تمرکز و فکر خود را بر روی مسائل مهم بگذارند.

نویسندگان: دکتر کامران صحت / تینا مادرشاهی

ادامه دارد…

منبع: وب سایت کامران صحت

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *