تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا

تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا – بخش سوم

این نوشتار با عنوان تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا که دو بخش آن را مطالعه کرده اید به راز افراد کاریزماتیک و دارای جذبه که در ارتباطات موفق هستند، می پردازد.  صفات و خصوصیات افراد کاریزماتیک را بیان می کند. مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به یک شخصیت کاریزماتیک و همچنین خطاها و اشتباهاتی که از جذبه ما می کاهد مورد بررسی قرار می دهد.

تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا

نکات مهم در ارتباطات حضوری

۱- پوشش مناسب

۲- رعایت بهداشت فردی

۳- حفظ فاصله و حریم شخصی

۴- زبان بدن مناسب

۵- طرح سوال و جواب  مناسب به منظور درک سخنان مخاطب

۶- شنود موثر

برخی از نشانه های غیر کلامی:

این نشانه ها حاکی از یک ارتباط موفق و اثرگذار است که عبارتند از؛ لبخند زدن، تماس چشمی طولانی، حرکت سر به نشانه تأیید، وضعیت آرام بدن، خم شدن به سمت جلو، کج شدن اندک سر، اصوات و الفاظ تأییدی و همچنین باز بودن کف دست.

برخی از نشانه های غیر کلامی :

این نشانه ها حاکی از یک ارتباط ناموفق و نامطلوب هستند که عبارتند از ؛ نگاه کردن به اطراف ، ساعت و یا تلفن همراه، درهم کشیدن ابروها، تکان دادن زیاد پاها، دست به سینه ماندن،  خاراندن گوش و بینی، قطع سخنان مخاطب، کشیدن شانه ها و بدن به سمت عقب، توجه نکردن به مخاطب

چند دلیل عدم شنود موثر:

۱-عدم علاقه ی  مخاطب به گوینده و صحبت های او

۲- نداشتن زمان کافی

۳- شنونده به لحاظ جسمی و روحی در شرایط نامناسب است

۴- مخاطب مایل است بیشتر گوینده باشد

۵- سروصدا در محیط

فن بیان و سخنوری

تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا - بخش سوم

افراد کاریزماتیک مهارت های ارتباطی فوق العاده دارند آن ها قادرند دیگران را مجذوب صحبت هایشان کنند. آن ها در مکالمات تلفنی، ارتباطات حضوری، جلسات مذاکره و یا ارائه سمینار بهترین عملکرد را دارند و سخنرانان برجسته ای هستند. برای داشتن یک شخصیت کاریزماتیک باید سخنران ماهری باشید و  برای رسیدن به جایگاه سخنوری حرفه ای  به مهارت های زیادی نیازمندید. از جمله: تسلط بر مهارت های ارتباطی، فن بیان نافذ، تحلیل زبان بدن، زبان بدن اصولی، آموزش مبانی سخنوری، خبر خوانی، نحوه ی نوشتن متن و محتواسازی، آشنایی با شعر و ادبیات، آشنایی با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی، آشنایی  با هنر و اقتصاد، آشنایی با فلسفه و مسائل مذهبی و بسیاری موارد دیگر.

به عبارتی یک سخنور باید انسان شناس باشد تا بتواند برای انسان ها سخنرانی کند.  و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و در مسیر درست و دل خواه هدایت کند. اما به جز موارد گفته شده شما باید اشتیاق کافی به این کار را داشته باشید و تصمیم بگیرید که سخنران ماهری شوید. نظم و ترتیب ،  برنامه ریزی ،  اراده برای مقابله با مشکلات ،  تمرین و ممارست را از یاد نبرید.

فن بیان ( هنر چگونه گفتن)

مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی که با فراگیری و به کارگیری آن ها می توانید به بیانی موثر و مناسب دست یابید. بیان نافذ ابزاری برای پیشبرد اهداف و ایجاد ارتباط موثر است.

نکاتی در جهت تقویت فن بیان: صداسازی، نفس گیری، مشدد خوانی، شمرده صحبت کردن، حاضر جوابی، بداهه گویی، بازی با تن صدا ( بالا و پایین)، ریلکس کردن، تمرین و تکرارو بازی با کلمات.

سخنوری (هنر چه گفتن)

سخنوری فن اقناع و ترغیب است و یا به بیانی دیگر صحبت کردن یک فرد برای گروهی به منظور هدفی خاص که می تواند آگاهی بخش، اثرگذار و یا سرگرم کننده باشد.

هدف اصلی سخنوری تأثیرگذاری و ترغیب مخاطب است. وظیفه یک سخنران این است که مخاطبان را به گونه ای ترغیب کند که طرز تفکر ، احساس و عملکرد مخاطبان را تغییر داده و  یا تحت تأثیر قرار دهد( کارنگی،۱۳۹۰).

ارکان ترغیب در سخنوری

ارسطو فیلسوف مشهور یونانی به اهمییت سخنوری به عنوان ابزار ضروری و لازم رهبری پی برد، او ارکان اصلی ترغیب را به سه قسمت منطق  اخلاق و احساس  تقسیم کرد.  به طور خلاصه:

منطق: به واژه ها، کلمات و  دلایلی که در سخنرانی ها می آورید اشاره می کند. تمامی صحبت ها باید مثل قطعات پازل در کنار هم قرار گیرند و منسجم و سازمان یافته باشند.

اخلاق: به شخصیت،  رفتار و صداقت در هنگام صحبت کردن اشاره دارد. افزایش اعتبار قبل و بعد سخنرانی نزد مخاطبان،  و احتمال این که صحبت  را بپذیرند و به توصیه ها عمل کنند اهمییت دارد. مانند بیان واقعیت، آمار و ارقام، حقایق علمی و استدلالی که از آن ها استفاده می کنید.

احساس: جنبه درون مایه و عاطفی صحبت است  که دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد. مانند بیان ترحم و ترس از دست دادن، آرزو و تمایلات ، حس میهن پرستی ، حس انسانی و مذهبی، مهم ترین رکن در صحبت های سخنور است.

در سخنرانی و گفتگو باید از هر سه قسمت  ذکر شده به اندازه ی  لازم و کافی استفاده شود تا مخاطب را به بهترین شکل ممکن تحت تأثیر و ترغیب قرار دهد.

محتوای کلام

در سخنرانی و گفتگو، انتخاب درست کلمات ، واژه ها و اصطلاحات اهمییت زیادی دارند. برای داشتن یک سخنرانی خوب و اثرگذار باید جملات شما از لحاظ دستوری صحیح باشند و از کلمات و اصطلاحات مناسب استفاده کنید چرا که مخاطب بسسیار باهوش است و در همان ابتدای سخنرانی پی به میزان تبحر و تسلط شما به موضوع سخنرانی می برد.

مطالعه زیاد، نوشتن ، بازی با کلمات ، تمرین و تکرار در رسیدن به این مهارت شما را یاری می کند.

نویسندگان: دکتر کامران صحت / تینا مادرشاهی

ادامه دارد…

منبع: وب سایت کامران صحت

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *