تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا – بخش سوم
این نوشتار با عنوان تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا که دو بخش آن را مطالعه کرده اید به راز افراد کاریزماتیک و دارای جذبه که در ارتباطات موفق هستند، می پردازد. صفات و خصوصیات افراد کاریزماتیک را بیان می کند. مهارت ها و تکنیک های لازم برای رسیدن به یک شخصیت کاریزماتیک و همچنین خطاها و اشتباهاتی که از جذبه ما می کاهد مورد بررسی قرار می دهد.
تکنیک های لازم برای رسیدن به جـادو ی کاریزمـا
نکات مهم در ارتباطات حضوری
۱- پوشش مناسب
۲- رعایت بهداشت فردی
۳- حفظ فاصله و حریم شخصی
۴- زبان بدن مناسب
۵- طرح سوال و جواب مناسب به منظور درک سخنان مخاطب
۶- شنود موثر
برخی از نشانه های غیر کلامی:
این نشانه ها حاکی از یک ارتباط موفق و اثرگذار است که عبارتند از؛ لبخند زدن، تماس چشمی طولانی، حرکت سر به نشانه تأیید، وضعیت آرام بدن، خم شدن به سمت جلو، کج شدن اندک سر، اصوات و الفاظ تأییدی و همچنین باز بودن کف دست.
برخی از نشانه های غیر کلامی :
این نشانه ها حاکی از یک ارتباط ناموفق و نامطلوب هستند که عبارتند از ؛ نگاه کردن به اطراف ، ساعت و یا تلفن همراه، درهم کشیدن ابروها، تکان دادن زیاد پاها، دست به سینه ماندن، خاراندن گوش و بینی، قطع سخنان مخاطب، کشیدن شانه ها و بدن به سمت عقب، توجه نکردن به مخاطب
چند دلیل عدم شنود موثر:
۱-عدم علاقه ی مخاطب به گوینده و صحبت های او
۲- نداشتن زمان کافی
۳- شنونده به لحاظ جسمی و روحی در شرایط نامناسب است
۴- مخاطب مایل است بیشتر گوینده باشد
۵- سروصدا در محیط
فن بیان و سخنوری
افراد کاریزماتیک مهارت های ارتباطی فوق العاده دارند آن ها قادرند دیگران را مجذوب صحبت هایشان کنند. آن ها در مکالمات تلفنی، ارتباطات حضوری، جلسات مذاکره و یا ارائه سمینار بهترین عملکرد را دارند و سخنرانان برجسته ای هستند. برای داشتن یک شخصیت کاریزماتیک باید سخنران ماهری باشید و برای رسیدن به جایگاه سخنوری حرفه ای به مهارت های زیادی نیازمندید. از جمله: تسلط بر مهارت های ارتباطی، فن بیان نافذ، تحلیل زبان بدن، زبان بدن اصولی، آموزش مبانی سخنوری، خبر خوانی، نحوه ی نوشتن متن و محتواسازی، آشنایی با شعر و ادبیات، آشنایی با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی، آشنایی با هنر و اقتصاد، آشنایی با فلسفه و مسائل مذهبی و بسیاری موارد دیگر.
به عبارتی یک سخنور باید انسان شناس باشد تا بتواند برای انسان ها سخنرانی کند. و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و در مسیر درست و دل خواه هدایت کند. اما به جز موارد گفته شده شما باید اشتیاق کافی به این کار را داشته باشید و تصمیم بگیرید که سخنران ماهری شوید. نظم و ترتیب ، برنامه ریزی ، اراده برای مقابله با مشکلات ، تمرین و ممارست را از یاد نبرید.
فن بیان ( هنر چگونه گفتن)
مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی که با فراگیری و به کارگیری آن ها می توانید به بیانی موثر و مناسب دست یابید. بیان نافذ ابزاری برای پیشبرد اهداف و ایجاد ارتباط موثر است.
نکاتی در جهت تقویت فن بیان: صداسازی، نفس گیری، مشدد خوانی، شمرده صحبت کردن، حاضر جوابی، بداهه گویی، بازی با تن صدا ( بالا و پایین)، ریلکس کردن، تمرین و تکرارو بازی با کلمات.
سخنوری (هنر چه گفتن)
سخنوری فن اقناع و ترغیب است و یا به بیانی دیگر صحبت کردن یک فرد برای گروهی به منظور هدفی خاص که می تواند آگاهی بخش، اثرگذار و یا سرگرم کننده باشد.
هدف اصلی سخنوری تأثیرگذاری و ترغیب مخاطب است. وظیفه یک سخنران این است که مخاطبان را به گونه ای ترغیب کند که طرز تفکر ، احساس و عملکرد مخاطبان را تغییر داده و یا تحت تأثیر قرار دهد( کارنگی،۱۳۹۰).
ارکان ترغیب در سخنوری
ارسطو فیلسوف مشهور یونانی به اهمییت سخنوری به عنوان ابزار ضروری و لازم رهبری پی برد، او ارکان اصلی ترغیب را به سه قسمت منطق اخلاق و احساس تقسیم کرد. به طور خلاصه:
منطق: به واژه ها، کلمات و دلایلی که در سخنرانی ها می آورید اشاره می کند. تمامی صحبت ها باید مثل قطعات پازل در کنار هم قرار گیرند و منسجم و سازمان یافته باشند.
اخلاق: به شخصیت، رفتار و صداقت در هنگام صحبت کردن اشاره دارد. افزایش اعتبار قبل و بعد سخنرانی نزد مخاطبان، و احتمال این که صحبت را بپذیرند و به توصیه ها عمل کنند اهمییت دارد. مانند بیان واقعیت، آمار و ارقام، حقایق علمی و استدلالی که از آن ها استفاده می کنید.
احساس: جنبه درون مایه و عاطفی صحبت است که دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد. مانند بیان ترحم و ترس از دست دادن، آرزو و تمایلات ، حس میهن پرستی ، حس انسانی و مذهبی، مهم ترین رکن در صحبت های سخنور است.
در سخنرانی و گفتگو باید از هر سه قسمت ذکر شده به اندازه ی لازم و کافی استفاده شود تا مخاطب را به بهترین شکل ممکن تحت تأثیر و ترغیب قرار دهد.
محتوای کلام
در سخنرانی و گفتگو، انتخاب درست کلمات ، واژه ها و اصطلاحات اهمییت زیادی دارند. برای داشتن یک سخنرانی خوب و اثرگذار باید جملات شما از لحاظ دستوری صحیح باشند و از کلمات و اصطلاحات مناسب استفاده کنید چرا که مخاطب بسسیار باهوش است و در همان ابتدای سخنرانی پی به میزان تبحر و تسلط شما به موضوع سخنرانی می برد.
مطالعه زیاد، نوشتن ، بازی با کلمات ، تمرین و تکرار در رسیدن به این مهارت شما را یاری می کند.
نویسندگان: دکتر کامران صحت / تینا مادرشاهی
ادامه دارد…
منبع: وب سایت کامران صحت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!