آیا شرکت شما واقعاً به بصری سازی داده نیاز دارد؟
بصری سازی داده برای همه مفید نیست؛ زیرا میتواند هزینهبر باشد، بویژه اگر شامل مقادیر زیادی از اطلاعات و الگوریتمهای پیچیده یا همراه با تجربیات تعاملی عمیق باشد. با این شرایط چگونه میتوان تصمیم گرفت که یک شرکت آیا باید در این مورد سرمایهگذاری کند یا خیر؟
در این مقاله کوتاه معیاری مهم برای پاسخ به این سوال که آیا شرکت شما واقعاً به بصری سازی داده نیاز دارد؟ مطرح میشود.
خدمات و محصولات شما جزء کدام دسته است؟ ساده یا پیچیده؟
اگر شما خدمات یا محصولات ساده را برای نیازمندیهای غیرپیچیده و ساده بفروشید، بصری سازی داده ها احتمالا ارزش هزینهی صرف شده را نخواهد داشت. برای مثال، مصرفکنندهی محصولات یک شرکت نوشابهسازی به گرافیکهای تعاملی برای توضیح محصولات خود نیاز ندارند. این گونه محصولات، خود کمابیش حرف خود را میزنند و به سادگی ویژگیهای خود را بیان میکنند.
از طرف دیگر، اگر سازمان شما خدمات و محصولات پیچیدهای را برای نیازمندیهای بغرنج و پیچیده میفروشد، باید بصری سازی داده را با اشتیاق و با آغوش باز بپذیرید. شرکتهای خدمات مالی و همچنین شرکتهایی مانند جنرالالکتریک، بخش مهمی از وبسایت خود را (برای مشتریها) به بصریسازی اطلاعاتشان اختصاص دادهاند.
در واقع کار اصلی بصری سازی داده، سادهسازی درک دادهها و اطلاعات مختلف است
توضیح یک ایده یا راهکار پیچیده نیازمند آن است که اطلاعات، جزئیات و نکاتی دقیق را به مخاطبان ارائه کنیم. علاوه بر این باید برای مخاطبان آزادی عمل قائل باشیم تا خود بتوانند مساله را تجزیه و تحلیل کنند. یکی از بهترین راهکارها در ارائهی چنین ایدههایی «بصری سازی تعاملی» است. لذا سازمانهایی که محصولات، خدمات و راهکارهای پیچیده ارائه میدهند، باید به کاربران خود اجازهی بررسی اطلاعات را بدهند، تا بتوانند با آن راهکارها ارتباط عمیقتری ایجاد نمایند.
مزایای بصری سازی داده
بصری سازی داده میتواند مزایای زیادی داشته باشد، که بعضی از آنها به ظاهر کوچک، اما بسیار موثر هستند.
به عنوان مثال یکی از بزرگترین مزایای بصری سازی، اختیار دادن به مشتریها برای تخمین میزان ارزش یک راهحل پیچیده برای کم کردن هزینههای آنها است. برای توضیح این منظور یک مثال ارائه میشود:
در سال ۲۰۱۰، BGG و انجمن اقتصادی جهانی، تصمیم گرفتند که مزایای اقتصادی برنامههای سلامت کارکنان را برای شرکتها تبیین کنند. آنها نمودارهایی با قابلیتهای تعاملی را ایجاد کردند که به مدیرعامل شرکتها اجازه میداد در حدود ۹۰ ثانیه، با استفاده از اطلاعات اقتصادی برنامههای سلامت کارکنان شرکتهای دیگر محاسبه کنند. در این ارائه، نمودارهایی تعاملی نشان میدادند که اگر آنها از برنامههای سلامت استفاده کنند، در پایان سال پنجم، در هزینههای خود صرفهجویی گستردهای کردهاند.
این راهکار بسیار موفق بوده است و شرکتها با تخمین میزان صرفهجوییها در هزینههای خود با استفاده از برنامه سلامت (آن هم تنها در ۹۰ ثانیه) تصمیم گرفتند که از این برنامهی پیشنهادی استفاده کنند.
کاربردهای دیگر بصری سازی داده
مسالهی دیگری که بصری سازی داده میتواند به آن کمک کند، دستهبندی مشتریان است.
اگر شما بخواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید، احتمالا زمان، نیروی انسانی یا فضای انجام آن را نداشته باشید. در مقابل با ارائهی نمودارهایی با قابلیتهای تعاملی میتوان دستهبندیهای مناسبی از مشتریان ارائه داد. بررسیها نشان میدهد که بازدیدکنندگان از این سبک از بصری سازی تمایل دارند زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهند و با مطالب بیشتری کار میکنند.
بصریسازی اطلاعات در دستهبندی مشتریان به صاحبان کسبوکار کمک میکند.
بصری سازی داده ها همچنین میتواند به سازمانهایی که محصولات یا خدمات آنها، مراحل متعددی را برای اجرا طی میکند، کمک کند.
برای مثال، شرکت «Robert Wood Johnson»، اخیرا از یک چالش بصری سازی دادهها حمایت کرده که در آن از داوطلبان میخواهند اطلاعات هزینههای بیمارستان را، به منظور ایجاد شفافیت در یک بازار فروش شدیداً غیرشفاف، بصری سازی کنند.
گزارشی که این اطلاعات را خلاصه میکند، باید برروی میانگینهای آماری تمرکز کرده و حداکثر یک یا دو مثال را در این زمینه بیان کند. اما در بصری سازی تعاملی، شما میتوانید یکی از ۳۰۰ ناحیهی کشور را انتخاب کنید، و میانگین هزینهها و هزینههای بیمارستانی را برای ۱۰۰ موقعیت، بررسی کنید. به عبارت دیگر، شما میتوانید به سرعت و به آسانی، بیش از ۱۶۵۰۰۰ ردیف از اطلاعات را برای یافتن بهترین مکان از نظر هزینه و کیفیت، برای انجام یک کار در بیش از ۳۰۰ بیمارستان در کل کشور، جستجو کنید.
جمعبندی
در پایان تاکید میشود:
شرکتهایی که خدمات و محصولات پیچیدهای را برای نیازمندیها و مسائل پیچیده ارائه میدهند، باید بصری سازی اطلاعات را با آغوش باز بپذیرند. حرفهایهای بازاریابی و فروش، باید سریع تصمیم بگیرند که آیا شرکتهای آنها به این مورد نیاز دارند یا خیر؟ زیرا منحنی یادگیری شیب تندی دارد و حرفهای شدن در آن موضوع، نیازمند زمان، مهارت و هزینه است.
منبع: اینفو نگاره
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!