بازاریابی چیست؟
در این مطلب با تعریف بازاریابی، تفاوت آن با تبلیغات آشنا میشوید.
تاریخچه بازاریابی
به گزارش تعرفه ، به گونهای، تاریخ بازاریابی خدمات به اندازه تاریخ تمدن قدمت دارد. در تمام طول تاریخ فروشندهها و بازرگانان در تلاش بودهاند تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن به مردم بفروشند.
اما مفهوم مارکتینگ به شکلی که امروزه میشناسیم، از قرن ۱۸ و ۱۹ و با وقوع انقلاب صنعتی آغاز شد. چرا که در این برهه از تاریخ، خرید مستقیم محصول از فروشنده کمکم حذف شد، کارخانهها به وجود آمدند و تولید انبوه جای خردهفروشی را گرفت. فروشندهها دیگر با مشتریها به صورت مستقیم در ارتباط نبودند و لازم بود به گونهای دیگر ضمانت کیفیت محصولات خود را بکنند.
با شنیدن کلمات بازاریابی و بازاریاب چه تصویری در ذهن شما نقش میبندد؟ شاید کسانی که با تماسهای آزارادهنده یا اصرارهای مکرر برای تست محصول مزاحم شما میشوند را به عنوان بازاریاب بشناسید. با این حال باید بدانید که تعریف بازاریابی بسیار گستردهتر است و در ضمن، تمام روشهای بازاریابی آزاردهنده نیستند!
تعریف بازاریابی
بازاریابی تعریفهای فراوانی دارد که البته تمام آنها در تلاش هستند مفهوم یکسانی را از دیدگاههای مختلفی توضیح بدهد. در اینجا توجه شما را به چند مورد از تعریفهای جالبتر مارکتینگ جلب میکنیم:
بازاریابی یعنی کالاهایی که پس از فروش برنمیگردند و مشتریهایی که برمیگردند.
بازاریابی یعنی هنر و علم ارتباطهای اقناعکننده.
مارکتینگ یعنی رویارویی با نیازها و خواستههای مشتریان.
استراتژیهای بازاریابی خدمات
زمانی که شرکتها به استراتژیهای بازاریابی فکر میکنند، معمولا نام و تکنیکهای خاص و ثابتی را در نظر میگیرند. این روشها و تکنیکها تا زمانی که بازاریابی وجود داشته باشد، مورد بحث و مد نظر قرار خواهند گرفت. اما استراتژیهای بازاریابی خدمات در طول سالها، به خصوص پس از رسیدن بازاریابی دیجیتال، تکامل بیشتری یافته و رفتار خریداران خدمات نیز تغییر کرده است. مشتریها به احتمال زیاد ابتدا به دنبال خدماتدهندهها در اینترنت جستجو میکنند و سپس نظرات مشتریهای دیگر را برای ارزیابی خدماتدهنده میخوانند.
در واقع این موضوع دامنه استراتژیهای بازاریابی خدمات زیاد میکند. امروزه رقابتی ماندن، به معنای گرفتن بهترین مزیت از انواع استراتژیها است. اما از بین تمام روشهای بازاریابی خدمات موجود بیایید نگاهی به ۱۰ استراتژی کاملا اساسی بیندازیم که کمک میکنند یک کسب و کار خدماتی در رقابت شانس موفقیت بیشتری داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!