تعرفه: هر کسب و کاری برای گسترش، نیازمند بازاریابی یا مارکتینگ است. هم کسب و کار های قدیمی تر و شناخته شده تر نیازمند بازاریابی هستند، هم شرکت های تازه تاسیس و استارت آپ ها بدان نیازمندند. در تعریف شاید مفهوم بازاریابی با آنچه در ذهن عموم شکل گرفته تفاوت فاحشی داشته باشد. از نظر علمی مارکتینگ نوعی فرآیند است که بین توانایی های کسب و کار و نیازهای مشتریان، ارتباط و تعادل به وجود می آورد.

مفهوم بازاریابی یا مارکتینگ:

بازاریابی علم و هنری است که در گسترش و زنده ماندن کسب و کار ها نقش اساسی و بنیادین ایجاد می کند.

این فرآیند با روش ها و تکینک های علمی، نیازهای پاسخ داده نشده مشتریان را شناسایی کرده و  به کسب و کار ارجاع می دهد تا با ایجاد ارتباط دوسویه، در پی مطابقت سازی کسب و کار با نیاز مشتری باشد. البته این مطابقت سازی در راستای توان کسب و کار صورت می گیرد. به بیانی دیگر، بازاریابی بین نیاز مشتری و توان کسب و کار ایجاد ارتباط و تعادل می کند تا ازین طریق مشتری های قدیمی حفظ شوند و به شماره مشتریان جدید اضافه شود.

آیا مفهوم بازاریابی یا مارکتینگ در فروش خلاصه خواهد شد؟

 البته که پاسخ به این سوال منفی است و باید گفت جایگاه بازاریابی بسیار فراتر از فروش محصول می باشد. فروش تنها یکی از اهداف کوچک بازاریابی است.

طبق تعریف بازاریابی اقدامات و راهکار هایی است که کسب و کار به منظور افزایش مشتری و ترغیب او به خرید بیشتر و وفاداری وی، انجام می دهد. اما فروش به معنای دریافت وجه یا دریافت امضای مشتری برای ارائه خدمات یا محصولات به او می باشد.

علاوه بر آن باید گفت، فروش عملی است که در زمان اکنون صورت می گیرد اما بازاریابی فرآیندی بلند مدت است که باید  با برنامه ریزی و به صورت علمی و صحیح صورت گیرید تا بتواند بقاء کسب و کار را در آینده تضمین کند.

با توجه به تعریف فوق می توان دریافت که بازاریابی مفهومی بسیار گسترده تر از فروش است و اهداف نهایی بازاریابی، توسعه کسب و کار است.

ارتباط مارکتینگ و تبلیغات:

برای شناخت ارتباط بین مارکتینگ و تبلیغات بهتر است به مفهوم و معنای تبلیغات بپردازیم. تبلیغات نوعی پیام و محتوا است که به سمع و نظر مخاطب می رسد تا او را ترغیب به به استفاده از محصولات یا خدمات کسب و کار کند. تبلیغات با استفاده از ایجاد نیاز در مشتری و ترغیب او به خرید، باعث می شود مشتری وجه معینی را برای دریافت کالا یا خدمات، به کسب و کار بپردازد و ازین طریق ایجاد در آمد زایی نماید.

اما همانطور که گفتیم بازاریابی فرآیندی است که کسب و کار را با مشتری کرده و تبلیغات یکی از زیر مجموعه های بازاریابی است.

بازاریابی مجموعه گسترده از فعالیت ها ست:

مارکتینگ به مجموعه ای از فعالیت های کسب و کار گفته می شود که باعث ایجاد علاقه مشتریان به کسب و کار شده و با انجام این روش باعث ایجاد برتری نسبت به رقیبان می شود. بازاریابی از ریز بخش های مختلفی مانند:

  • تبلیغات، انواع و نحوه انجام آن
  • شناخت مشتریان و نیاز های آنان
  • نحوه و رویکرد مناسب پشتیبانی
  • و در نهایت جذب رضایت مشتری و تشویق او به خرید مجدد از کسب و کار، تشکیل شده است.
  • بازاریابی برای کسب موفقیت نیازمند توفیق در ریزبخش ها ست.

برای موفقیت، بخش مارکتینگ نیازمند است که تمام بخش های کوچکتر آن به درستی ایفای نقش کنند. این بخش ها شامل موارد زیر است:

  • شناخت درست و اصولی از بازار
  • تعیین و شناسایی مشتریان هدف
  • شناخت مشتری هدف و نیاز های آن
  • تعیین سیاست ها و استراتژی های فروش
  • ایجاد خدمات پشتیبانی مطلوب و با کیفیت
  • ایجاد ارتباط موثر بین کسب و کار و مشتری
  • تعیین قیمت مناسب با توجه به شناخت بازار و قیمت تمام شده محصول یا خدمات
  • ایجاد تبلیغات موثر و کارآمد
  • ایجاد روش های خلاقانه برای فروش بیشتر
  • رفع نیاز مشتری بر اساس توانایی های کسب و کار
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *