استراتژی بازاریابی چیست و چرا برای کسب و کار ضروری است؟

استراتژی مثل نقشه‌ای است که به شما کمک می‌کند با راهی از پیش مشخص شده اهداف را به دست بیاورید.

 

 

به گزارش تعرفه، بازاریاب‌ها از این قبیل استراتژی‌ها برای به حقیقت پیوستن اهداف بازاریابی‌شان استفاده می‌کنند. این استراتژی‌های بازاریابی پازل‌های برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن) را برای کمک به کسب و کار و دست یابی به مشتریان هدف با استفاده از کانال‌های مناسب به هم متصل می‌کنند و به رشد کسب و کار در طولانی مدت کمک می‌کند.

استراتژی‌های بازاریابی از عناصر ضروری یک کسب و کار هستند. در واقع، آن‌ها عامل تعیین کننده‌ برای موفقیت و شکست کسب و کارها در طولانی مدت هستند.

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟
اهمیت استراتژی بازاریابی
کمک به دست یابی به اهداف بازاریابی
مشخص کردن مسیر
ایجاد هماهنگی
کاهش اتلاف
کنترل بهتر
اجزای استراتژی بازاریابی
۱. بازار هدف
۲. ارائه محصول
۳. مزیت رقابتی
۴. هدف
۵. استراتژی ارتباطات
۶. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
تفاوت‌های استراتژی بازاریابی، برنامه بازاریابی و شیوه بازاریابی

یک استراتژی بازاریابی ترکیبی از همه‌ی تصمیمات و اقدامات کسب و کار برای افزایش فروش و دست یافتن به مزیت رقابتی پایدار با درک و تحقق بخشیدن به نیازها و خواسته‌های مشتریان است.

تعریف استراتژی بازاریابی بر سه رکن استوار است:

چه چیزی

استراتژی بازاریابی یک برنامه کلی یا یک نقشه‌ی راه برای بازاریاب‌ها است که برای دست یافتن به اهداف بازاریابی استفاده می‌شود.

چرا

با هدف رسیدن به جایگاه منحصر به فرد در بازار به احتمال زیاد با مزیت رقابتی پایدار که منجر به فروش و سود بیشتر برای کسب و کار می‌شود.

چگونه

هر استراتژی بازاریابی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روی رفع نیازها و خواسته‌های مشتریان کار می‌کند.

«به عبارت ساده‌تر، استراتژی بازاریابی تعیین مراحل متمرکز دست یافتنی و قابل انجامی است که توسط بازاریاب‌ها برای رسیدن به اهداف بازاریابی برنامه ریزی شده است.»

 

اهمیت استراتژی بازاریابی

هر برنامه‌ی بازاریابی از تعیین استراتژی‌های بازاریابی کاربردی شکل می‌گیرد. این استراتژی‌ها نقش ضروری در آمیخته بازاریابی (marketing mix) بازی می‌کنند.

در ادامه عواملی که باعث می‌شود استراتژی بازاریابی برای کسب و کار مهم باشد شرح دادم:

کمک به دست یابی به اهداف بازاریابی
استراتژی‌های بازاریابی مراحلی را برای دست یابی به اهداف بازاریابی متمرکز ایجاد می‌کند و نحوه‌ی تحقق یافتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بازاریابی را تشریح می‌کند.

مشخص کردن مسیر

استراتژی‌های بازاریابی نقشه‌های راه را تنظیم می‌کند که شامل مراحل مناسبی در جهت دست یابی به اهداف است. این نقشه راه به ما جهت می‌دهد و به ما اطمینان می‌دهد که کسب و کارمان از مراحل تعیین شده فاصله نمی‌گیرد.

ایجاد هماهنگی

تنظیم مراحل باعث هماهنگی و جلوگیری از سردرگمی بین بخش‌های مختلف کسب و کار که با یکدیگر برای اهداف مشترک کار می‌کنند می‌شود.

کاهش اتلاف

استراتژی‌های بازاریابی باعث اطمینان استفاده از حد مطلوب منابع با بهره گیری از کاهش دوباره کاری و اختصاص درست و محدود منابع می‌شود.

کنترل بهتر

به مسیری که دنبال می‌کنید و اهداف میان مدت که می‌خواهید به آنان دست پیدا کنید بستگی دارد. ولی در هر صورت، کنترل فعالیت‌های بازاریابی و بر اساس برنامه پیش رفتن برای بازاریاب‌ها آسان‌تر خواهد شد.

اگر چه انواع فراوانی از استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد، ولی همه‌ی آن‌ها از این ۶ اجزا تشکیل می‌شود.

۱. بازار هدف

وقتی به همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی جهت داده شود به آن بخش بندی مشتری (customer segment) گفته می‌شود.

۲. ارائه محصول

محصول یا سرویسی که توسط کسب و کار ارائه می‌شود.

۳. مزیت رقابتی

ارزش پیشنهادی که شرکت شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند.

۴. هدف

نقطه عطفی که موفق بودن استراتژی بازاریابی یا نبودن آن را تعیین می‌کند.

۵. استراتژی ارتباطات

اینکه برنامه‌ی شرکت برای تعامل با استفاده از پیام‌های بازارایی در جهت جذب بازار هدف چیست که شامل کانال‌های ارتباطی و تکنیک‌هایی برای افزایش مقبولیت و تبدیل مشتری است.

۶. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

شاخص‌های کلیدی عملکرد، عملکرد کسب و کار و میزان موفقیت استراتژی بازاریابی را محاسبه می‌کند.

 

تفاوت‌های استراتژی بازاریابی، برنامه بازاریابی و شیوه بازاریابی

استراتژی بازاریابی زیر مجموعه‌ی برنامه‌ی بازاریابی است که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را مشخص می‌کند و اینکه چه طور کسب و کار قصد دست یابی به این اهداف دارد را شرح می‌دهد.

در واقع چکیده‌‌ای از نقشه‌ی راه از چگونگی دست‌یابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که توسط برنامه بازاریابی مشخص شده است. ولی شیوه‌ی بازاریابی فعالیت‌هایی است که برای حمایت از استراتژی نیاز به انجام دارد.

بر فرض مثال، اگر جذب ۱۰/۰۰۰ فالوور در اینستاگرام یک هدف بازاریابی باشد که توسط برنامه بازاریابی مشخص شده است، استراتژی بازاریابی مراحلی که کسب و کار قرار است برای رسیدن به این هدف انجام دهد را شامل می‌شود. مراحل ممکن است شامل یک پست یا دو پست در روز باشد. شیوه بازاریابی هم محتوای پست و استوری‌هایی خواهد بود که کسب و کار برای حمایت از استراتژی استفاده می‌کند.

آمیخته بازاریابی ۴ps و ۷ps استراتژی بازاریابی چیست؟

هر استراتژی بازاریابی بر ارکان کلیدی استوار است که برای ارائه محصول به مشتری در بازار نیاز است. این موارد شامل چهار ارکان کلیدی و سه ارکان فرعی است.

۴ ارکان کلیدی استراتژی بازاریابی این موارد هستند:

۱. محصول

محصول ملموس، فیزیکی، یا نامشهود که بازاریابی برای آن انجام می‌شود.

۲. قیمت

مشتری چه مقدار پول باید برای خرید محصول بپردازد.

۳. محل

از طریق چه کانال‌هایی مشتری می‌تواند محصول را بخرد.

۴. ترفیع

کسب و کار چگونه قرار است محصول را برای مشتریان بهبود دهد.

سه ارکان فرعی استراتژی بازاریابی شامل این موارد است:

۱. افراد

منابع انسانی کسب و کار که محصول را به مشتریان ارائه می‌دهند.

۲. فرآیند

سلسله فعالیت‌هایی که شامل عرضه محصول به مشتری نهایی می‌شود.

۳. شواهد فیزیکی

عناصر ملموسی است که محصول و محیط فیزیکی که محصول یا سرویس برای مشتریان تامین می‌شود را احاطه می‌کند.

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.