استراتژی بازاریابی با موبایل خود را تدوین کنید
در مورد اهمیت بازاریابی با موبایل صحبتهای فراوانی شده است. امروزه دهها میلیون موبایل هوشمند در دست شهروندان ایران است و بر اساس برآوردها، بهطور میانگین ۳ تا ۵ ساعت از زمان روزانه آنها را به خود اختصاص میدهد. اکنون بهدلیل قابلیتهای این دستگاههای دیجیتال، حتی در خانه و با وجود کامپیوتر، بسیاری از افراد ترجیح میدهند نیازهای خود را با موبایل برآورده کنند. این حضور پررنگ در محیطهای آنلاین، فرصتی خارقالعاده برای بازاریابی کسبوکارها فراهم کرده است. از طرف دیگر، تاکتیکهای مختلفی مانند ایجاد اپلیکیشنها، تبلیغات آنلاین با محوریت کاربران موبایل، اطلاعرسانی و ارتباطات پیامکی، روشهای ارتباط حوزه نزدیک و فناوری آیبیکون، متناسبسازی وبسایتها برای استفاده با موبایل، بهبود جایگاه کسبوکار در فهرست موتورهای جستوجو، حضور در کانالها و شبکههای رسانههای اجتماعی و چندین تاکتیک دیگر هم وجود دارد که با کسب این اطلاعات، اکنون زمان آن است که استراتژی بازاریابی با موبایل خود را تدوین کنید.
برای تدوین یک استراتژی قدرتمند، نیازمند چندین ورودی هستید که بررسی هر کدام از آنها ممکن است چند ماه به طول بینجامد. با این حال، دانستن این نکته که استراتژی بازاریابی با موبایل اثربخشی و بازگشت سرمایه فوقالعادهای دارد، از اهمیت زمان صرف شده میکاهد. به دنبال راههایی باشید که بردهایی فوری برای شما به دنبال دارند و در عین حال، در راستای اهداف و چشمانداز بلندمدت شما هستند. برای شکل دادن به چشمانداز بلندمدت بازاریابی با موبایل خود، باید به ۴ مؤلفه توجه کنید: نیازها، اهداف، تاکتیکها و اجرا. مجموعه این مؤلفهها با نام چارچوب N.O.T.E. شناخته میشود که حروف ابتدایی نام هر مؤلفه هستند. برای تشریح این مؤلفهها، فرض میکنیم که قصد تدوین استراتژی بازاریابی با موبایل برای یک فروشگاه فرضی بستنی داریم.
نیازها:
با بررسی نیازهای احتمالی مشتریان کنونی و دوستان خود شروع کنید. آنها احتمالاً چه نیازها و خواستههایی از فروشگاه بستنی موبایلی شما دارند؟ فهرستی از این نیازها تهیه کنید و از آنها بخواهید که مهمترین آنها را تعیین کنند. تحقیق کنید که رقبای شما چه میکنند؛ کدام اقدامات آنها نتیجهبخش بوده و چه مواردی را میتوانند بهبود دهند؟ روندهای کنونی دیگر را در نظر داشته باشید و نگاهی به موجودیهای دیجیتال خود بیندازید. از آنالیز وبسایتتان (website analytics) استفاده کنید تا متوجه شوید چند درصد از بازدیدکنندگان وبسایت شما با موبایل وارد آن میشوند. این مخاطبان از چه سیستمعاملهایی استفاده میکنند (اندروید، iOS یا…)؟، آنالیز ایمیل چه مطلبی در مورد تعداد ورودها با استفاده از موبایل را نشان میدهد؟ جستوجوها چه؟ آیا بیشتر جستوجوکنندگان وبسایت شما، کاربر کامپیوتر هستند یا موبایل؟
اهداف:
پس از مشخص کردن موارد بالا، به اهدافی فکر کنید که میخواهید کسبوکار موبایلی شما به آنها برسند. چه هدف شما افزایش فروش است یا کشاندن جمعیت بیشتر به فروشگاهتان یا ترغیب افراد به امتحان کردن محصولات و طعمهای جدید و حتی ایجاد وفاداری در آنها، نیازهای مشتریان را با توجه به اهداف کسبوکارتان اولویتبندی کنید.
تاکتیکها:
اکنون که میدانید چه کاری باید انجام دهید و نیازهای مشتریان را با اهداف خود متوازن کردهاید، به تاکتیکهای مناسب عینیت بخشیدن به ویژگیهای مدنظر خود بیندیشید. فرض کنید یکی از ویژگیهایی که باید فروشگاه موبایلی شما داشته باشد، اعلام ساعات کاری فروشگاه است. به تاکتیکهای تشریح شده فکر کنید. آیا مشتریان شما در جستوجوی خود، به دنبال ساعات کاری فروشگاه شما هستند؟ آیا آنها با موبایلشان به وبسایت شما مراجعه میکنند تا ساعات کاری شما را بیابند؟ آیا نیاز است که اپلیکیشنی برای تأمین این خواسته مشتریان توسعه یابد؟ آیا مشتریان در رسانههای اجتماعی به دنبال ساعات کاری شما میگردند؟ آیا شما از حضور در محیطهای موبایل استفاده کردهاید تا ساعات کاری خود را به اطلاع مخاطبانتان برسانید؟ آیا ساعات کاری، ویژگی مهمی است که مشتریان به دنبال اطلاع یافتن ایمیلی، پیامکی یا… از آن هستند؟
به این موضوع هم فکر کنید که مشتریان شما چه رفتارهایی در استفاده از موبایل خود دارند. آیا آنها خبره موبایلهای هوشمند هستند و یک لحظه بدون موبایل را نمیتوانند تصور کنند؟ آیا موبایلها معمولاً در فروشگاه شما آنتندهی دارند؟ اگر نه، آیا برای آنها وایفای در نظر گرفتهاید؟ چگونه به مشتریان خود درباره برنامه موبایل جدید خود اطلاع خواهید داد؟ چگونه از آنها خواهید خواست که بهطور مداوم در ارتباط با شما باقی بمانند؟
اجرا:
قبل از آنکه تاکتیکها را اجرا کنید، برنامهای بریزید. اگر تاکنون از بنگاههای تخصصی موبایل یا کارشناسان این حوزه استفاده نکردهاید، زمان مناسبی است تا از مشاورههای آنها بهرهمند شوید. بسیاری از فعالان بازاریابی، نقشهراههایی تدوین میکنند تا ویژگیها، تاکتیکها، هزینههای هرکدام از آنها، زمانبندی هرکدام و اولویتبندیهای کوتاهمدت و بلندمدتشان را مشخص کنند. سپس برنامهای برای سنجش عملکرد هر تاکتیک و مشخص کردن میزان پیشرفت آن تعیین میشود. وقتی تدوین یا اجرای تاکتیکها را شروع کردید، زمانی مشخص را به بازنگری و نظارت بر آنالیزها (آنالیز وبسایت و ایمیل و اپلیکیشن و…) و تحلیلها اختصاص دهید. آیا میزان فروش شما افزایش یافته است؟ چه درصدی از مشتریان شما را افراد ثابت تشکیل میدهند؟ تعداد مشتریان دائمی شما چه تغییری کرده است؟ میزان استفاده از اپلیکیشن کسبوکار شما چقدر است؟ آیا فقدان ویژگیهای خاص در اپلیکیشن شما باعث شده تا مشتریانتان پس از مدتی، آن را حذف کنند یا اقبال به اپلیکیشن شما بهتر از میانگین بازار است؟ انتقادها و پیشنهادهای مشتریان، چیزی را به شما یادآوری میکند که از آن غافل بودهاید؟
به دنبال مواردی باشید که میتوان آنها را بهبود داد یا بهینه ساخت. بازاریابی دیجیتال، فرآیندی مکرر و پیوسته برای بهبود خدمترسانی به مشتریان یکپارچه کنونی است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
گردآوریشده توسط شبکه پذیرش آگهی
ممنون اطلاعات خوبی بود. لطفا اگر اطلاعات کامل تری دارید در سایت قرار دهید
ممنون اطلاعات کاملی بود
سلام
روز بخیر
یک پیشنهاد خوب برای کسب درامد برات دارم
نمی دونم چقدر با معاملات ارز های دیجیتال مثل
بیت کوین و اتریوم آشنایی داری.
به راحتی می تونی توی سایت زیر
ثبتنام کنی و از خرید و فروش عرض های دیجیتال کسب درامد کنی
https://goo.gl/Xd1sc1
اگر اطلاعات بیشتری نیاز هست
می تونی توی گروه تلگرام زیر عضو شی
https://t.me/joinchat/C1qU8U9_esSAIMlR1UI9Mg
از دیجیتال جدید pm7 که به تازگی ارائه شده
و شما میتونید با ثبت نام در
سایت به صورت رایگان ۲۰ دلار اعتبار بگیرید و با اعتبارتون
ارز pm7 بخرید
http://bit.ly/pm7icofree
این روزها بازار ارزهای دیجیتال خیلی داغه
و حتی تلگرام هم در حال اماده سازی بسترش برای
ارائه ارز دیجیتال اختصاصی خودش هستش
امروزه ۱ عدد بیت کوین (ارز دیجیتال ) چیزی
در حدود ۵۱ میلیون تومان ارزش
داره
برای ورود به سایتش از لینک زیر میتونید استفاده کنید
http://bit.ly/pm7icofree
خیلی عالی و ممنون
با تشکر از اطلاعاتتون در مورد آگهی ها
سلام
ممنون از محتوای خوبی که منتشر میکنید.
ما به همراه یک گروه از
متخصصین حوزه وب گروه تلگرامی جامعه وبمستران ایران را لانچ کردیم.
با توجه به اینکه شما هم در این زمینه فعال هستید خوشحال می شیم به ما بپیوندید تا
تعاملات مفیدی باهم داشته باشیم
لینک گروه خدمتتون
https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig