آیا با قوانین درج آگهی آشنا هستید؟_ بخش اول
در این نوشتار با آئین نامه و مقررات مربوط به درج آگهی که گزیده ای از قوانین و بخشنامه های وزارت ارشاد در خصوص آگهی نامه های تبلیغاتی است، آشنا می شویم.
الف – آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد
ب – آگهی گیرنده موظف است هنگام پذیرش آگهی هویت فرد را احراز نموده و سفارش دهندگان باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی را برای ادعاها و استدلال های موضوع آگهی را داشته باشند و مستندات خود را به کانون تبلیغاتی ارائه نمایند . ( از جمله تصویر مجوز های فعالیت )
ج – آگهی نباید حاوی مطالب و تبلیغ خلاف واقع باشد :
نوع تخلف در خصوص مطالب تبلیغاتی
1 استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیر قابل اثبات مانند : تنهاترین ، بهترین ، تخصصی ترین و …
2 استفاده از صفات اغراق آمیز مانند : کاملا بهداشتی ، صد در صد تضمینی و …
3 استفاده از صفات تفصیلی و عالی بصورت صریح و یا هر شیوه ای در نگارش به منظور القای مفهوم برتر و برترین بدون تایید مراجع ذیصلاح
4 بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران
5 تقلید از ساختار ، متن ، شعار ، تصاویر و یا شباهت های تبلیغات تجاری محصولات دیگر که مصرف کننده را فریب دهد و گمراه کند.
6 استفاده از اسامی ، عناوین و نشان افراد و موسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد.
7 ارتکاب و یا ترک فعل که سبب فریب مخاطب از نظر کمیت و یا کیفیت گردد.
8 تبلیغ فراتر از واقعیت کالا و یا خدمات مورد نظر
9 عدم ارائه اطلاعات دقیق ، صحیح و روشن کالا و یا خدمات
10 استناد به تائیدیه هایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند
11 استناد به تقدیر نامه ، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی فرا تز از متن آنها
12 استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تایید مراجع ذیصلاح
13 استفاده ابزاری از زنان ، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می کنند
14 تبلیغاتی که مروج عقاید خرافی ، فساد و یا مخالف ادیان رسمی باشد
15 تبلیغاتی که موجب توهین به ادیان رسمی ، رسوم ، قومیتها ، لهجه ها و گویش های مختلف شود
16 تبلیغاتی که سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیت های و بیماریها رنج می برند می شود
17 آگهی نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد
18 استفاده از کودکان برای معرفی کالا وخدماتی که انتظار مصرف و یا بهره مندی از خدمت یا خرید آن توسط ایشان نمی رود
19 تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد
20 تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد
ادامه دارد…
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!