آیا با قوانین درج آگهی آشنا هستید؟

آیا با قوانین درج آگهی آشنا هستید؟_ بخش اول

در این نوشتار با آئین نامه و مقررات مربوط به درج آگهی که گزیده ای از قوانین و بخشنامه های وزارت ارشاد در خصوص آگهی نامه های تبلیغاتی است، آشنا می شویم.

الف – آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد
ب آگهی گیرنده موظف است هنگام پذیرش آگهی هویت فرد را احراز نموده و سفارش دهندگان باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی را برای ادعاها و استدلال های موضوع آگهی را داشته باشند و مستندات خود را به کانون تبلیغاتی ارائه نمایند . ( از جمله تصویر مجوز های فعالیت )
ج – آگهی نباید حاوی مطالب و تبلیغ خلاف واقع باشد :

نوع تخلف در خصوص مطالب تبلیغاتی
۱
استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیر قابل اثبات مانند : تنهاترین ، بهترین ، تخصصی ترین و
۲
استفاده از صفات اغراق آمیز مانند : کاملا بهداشتی ، صد در صد تضمینی و
۳
استفاده از صفات تفصیلی و عالی بصورت صریح و یا هر شیوه ای در نگارش به منظور القای مفهوم برتر و برترین بدون تایید مراجع ذیصلاح
۴
بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران
۵
تقلید از ساختار ، متن ، شعار ، تصاویر و یا شباهت های تبلیغات تجاری محصولات دیگر که مصرف کننده را فریب دهد و گمراه کند.
۶
استفاده از اسامی ، عناوین و نشان افراد و موسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد.
۷
ارتکاب و یا ترک فعل که سبب فریب مخاطب از نظر کمیت و یا کیفیت گردد.
۸
تبلیغ فراتر از واقعیت کالا و یا خدمات مورد نظر
۹
عدم ارائه اطلاعات دقیق ، صحیح و روشن کالا و یا خدمات
۱۰
استناد به تائیدیه هایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند
۱۱
استناد به تقدیر نامه ، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی فرا تز از متن آنها
۱۲
استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تایید مراجع ذیصلاح
۱۳
استفاده ابزاری از زنان ، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می کنند
۱۴
تبلیغاتی که مروج عقاید خرافی ، فساد و یا مخالف ادیان رسمی باشد
۱۵
تبلیغاتی که موجب توهین به ادیان رسمی ، رسوم ، قومیتها ، لهجه ها و گویش های مختلف شود
۱۶
تبلیغاتی که سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیت های و بیماریها رنج می برند می شود
۱۷
آگهی نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد
۱۸
استفاده از کودکان برای معرفی کالا وخدماتی که انتظار مصرف و یا بهره مندی از خدمت یا خرید آن توسط ایشان نمی رود
۱۹
تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد
۲۰
تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد

ادامه دارد…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.