آگهی مزایده چیست و به کار چه کسانی می آید؟
تعرفه:جهت سفارش آگهی در کلیه روزنامه ها با شماره های زیر با کارشناسان سایت تعرفه در تماس باشید:
آگهی مزایده چیست و به کار چه کسانی می آید؟
همه ی ما با واژه ی مزایده آشنایی داریم. تقریبا هر باری که روزنامه ای را می خوانیم با یک آگهی مزایده رو به رو شده ایم. بسیاری حتی متوجه ی این آگهی ها نمی شوند و برخی هم که آن را می بینند، بدون کنجکاوی و یا این که اصلا بدانند آگهی مزایده چیست؟ به چه دردی می خورد؟ هدف از ایجاد آن چیست؟ و به کار چه کسانی می آید؟ از کنار آن عبور می کنند.
اما بهتر است بدانید، هستند کسانی که با علم کامل بر شرایط مزایده و آگاهی از الزامات قانونی، در همین روزنامه های ساده ای که هر روز می خوانیم، به دنبال آگهی مزایده سعی در کسب منفعت های قابل توجهی هستند.
حال اگر آگهی مزایده آن طوری برای شما جالب شده است که احتمالا می خواهید در آن ها شرکت کرده و به منفعتی دست پیدا کنید، بهتر است قبل از ورود به یک مزایده که از طریق آگهی مزایده در جریان آن قرار گرفته اید، با زیر و بم یک آگهی مزایده آشنا بشوید.
اینکه چه طور بتوانیم یک آگهی مزایده را تحلیل کنیم؟ با ساز و کار قانون حاکم بر آن آشنا بشویم؟ و در باب نحوه ی تنظیم آن در کنار تشریفات و الزامات اجرایی آن آگاهی کسب کنیم؟ در این مقاله هر چند مختصر سعی خواهد شد تا شما را با آگهی مزایده، دلیل انتشار آن و الزامات قانونی آن آشنا کنیم.
دلیل انتشار آگهی مزایده
مزایده یعنی در معرض فروش قرار دادن کالایی، به طوری که کالا به خریداری که قیمت پیشنهادی بالاتری را ارائه می کند، فروخته می شود. پس وقتی قرار است کالایی را به فروش برسانیم، در حالی که نمی توان قیمت قطعی بر آن گذاشت و یا احتمال می دهیم که بتوان در یک فضای رقابتی با قیمت بالاتری از حد انتظار به فروش رساند، به شیوه ی مزایده اقدام به فروش کالای مورد نظر خواهیم کرد.
حال نکته ی مزایده در اطلاع رسانی آن می باشد. به هر حال باید به نوعی خریداران احتمالی را از فروش تحت شرایط مزایده ی کالایی خاص، مطلع نماییم. دلیل انتشار آگهی مزایده نیز همین اطلاع رسانی همگانی می باشد که غالباً از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و یا فضای اینترنتی صورت می گیرد.
تشریفات جاری در آگهی مزایده
وقتی قرار به فروش کالایی تحت شرایط مزایده دارید و در این معامله قرار است هر کسی که قیمت بالاتری را پیشنهاد می دهد، صاحب کالا بشود، باید قانونی بر اجرای آن حاکم باشد. چون اساساً نوع معامله، به گونه ای است که بدون حضور یک پشتوانه ی مستحکم قانونی، می تواند به راحتی دچار هرج و مرج شده و مسیر نامطلوبی را طی نماید. به جهت جلوگیری از همین هرج و مرج های احتمالی در روند اجرای یک مزایده است که تشریفات قانونی و رعایت ساز و کار حقوقی در خصوص اجرای شرایط مزایده، از آگهی مزایده گرفته تا فروش کالا، اهمیت پیدا می کند.
در یک نگاه دیگر می توان این طور به موضوع مزایده نگاه کرد که اموال با تقاضای خرید بالا که می تواند به جهت های مختلف منفعت های قابل توجهی ایجاد نمایند، باید در بستری عادلانه و تحت نظارت قانون به فروش برسد. در واقع مزایده همراه با پشتوانه ی قانونی، بستری است عادلانه به جهت فروش کالایی که مورد خرید افراد بسیاری قرار دارد. این ساز و کار قانونی، از تعیین بها و قیمت پایه ی مزایده توسط کارشناس رسمی دادگستری آغاز خواهد شد و با نظارت کامل بر روند اجرای مزایده که می تواند شامل آگهی مزایده تا فروش کالا و طی کردن مراحل مختلف قانونی به جهت جا به جایی مالکیت باشد، ادامه پیدا می کند. از نگاه قانونی یک آگهی مزایده باید در خصوص زمان، مکان و جزئیات کالای مورد نظر اطلاعات کاملی در اختیار شرکت کنندگان احتمالی بگذارد.
نحوه تنظیم آگهی مزایده
تا اینجا این طور صحبت کردیم که روند اجرای مزایده در مسیر یک سری تشریفات حقوقی و قانونی اجرا خواهد شد. اما در مسیر اجرای یک مزایده که غالبا توسط سازمان های دولتی و یا شرکت های خصوصی برقرار خواهد شد، سازمان مربوطه در ابتدای امر باید اقدام به فراخوان عمومی به جهت شرکت در مزایده نماید. این فراخوان عمومی می تواند یک روزنامه ی کثیرالانتشار و یا سایت اینترنتی خود شرکت باشد. به طوری که اطمینان حاصل شود، آگهی مزایده ی مربوطه در معرض دید عمومی قرار گرفته است.
گاها پیش می آید که مزایده در نتیجه ی یک دعاوی مالی بین شخصیت های حقیقی و حقوقی ایجاد شده است. یعنی در زمانی که در اثر رای دادگاه، اموالی از طرفین دعاوی مورد مزایده قرار می گیرد. نحوه تنظیم آگهی مزایده در خصوص این نوع از مزایده ها باید به گونه ای باشد که خریدار احتمالی را در جریان نوع مزایده قرار بدهد.
الزامات قانونی حاکم بر آگهی مزایده
- تعیین محل فروش و برگزاری مزایده که باید در آگهی مزایده قید شود و باید به گونه ای باشد که در آن منافع محکوم علیه ترجیح داده شده باشد.
- در مواردی که جا به جایی اموال موجب صرف هزینه های بالایی است، با تشخیص قانونی می توان فرایند مزایده را در محل مورد نظر اجرایی نمود.
- آگهی مزایده باید در یک روزنامه ی محلی و در یک نوبت منتشر بشود.
- فاصله ی بین انتشار آگهی و روز فروش نباید کمتر از ده روز و بیشتر از یک ماه باشد.
- در آگهی مزایده باید این نکات قید بشود:
- نوع و مشخصات اموال
- روز، ساعت و محل فروش
- قیمت پایه ی مزایده
- در مواردی که فروش، خارج از روز و ساعت معین و یا در مکانی دیگر صورت گرفته باشد و یا بدون دلیل قانونی قیمت بالایی را رد کرده باشند و یا این که بدون حضور نماینده ی دادسرا صورت گرفته باشد، مزایده از اعتبار خارج خواهد شد.
در یک نگاه کلی از آنجا که مزایده یک فرآیند قانونی می باشد، هر گونه عدم الزامات قانونی و عدم رعایت تشریفات آن می تواند به ابطال مزایده بیانجامد. ادعای ابطال مزایده بیشتر در مواردی دیده می شود که به نحوی دادگاه رای به توقیف اموال داده است که در این حالت محکوم علیه با رصد تمامی مراحل اجرای مزایده با پیدا کردن هر گونه نقصی در اجرای قانونی مزایده می تواند مطالبه ی عملیات اجرای ابطال مزایده را داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!