جام‌جم آنلاین

نگاهی به تاریخچه روزنامه جام‌جم/ روزنامه‌ای با تمرکز بر فرهنگ و جامعه

سایت تعرفه: روزنامه جام‌جم یکی از روزنامه‌های موفق سراسری است که بیشتر رویکردی اجتماعی و فرهنگی را پیش گرفته است.

دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹، اولین شماره روزنامه جام‌جم در دوازده صفحه و به صاحب امتیازی صداوسیمای جمهوری اسلامی و مدیر مسئولی حسین انتظامی منتشر شد. این روزنامه از فرصت تبلیغات تلویزیونی برخوردار بود و بدین جهت به نظر می‌رسید که بتواند نظر مخاطبان بی‌شماری را جلب کند. برای سال‌های طولانی هفته‌نامه سروش و نشریات مختلف آن از سروش جوان گرفته تا نوجوان، تنها رسانه مکتوب این سازمان بود.

این روزنامه به شکل تمام رنگی با همکاری تیمی کارآزموده و حرفه‌ای چاپ می‌شد. جهت‌گیری این روزنامه اعتدال و تمرکز آن بر موضوعات اجتماعی بود.

گروه رسانه با دبیری علیرضا رضاداد اولین گروهی بود که در روزنامه جام‌جم شکل گرفت و قوام پیدا کرد و صفحه‌های سوم و آخر روزنامه به آن اختصاص داشت. فاطمه مرادی، مدیر روابط عمومی سیما فیلم هم مسئول گروه رسانه بود. اهمیتی که این روزنامه به صفحات فرهنگی و هنری می‌داد نشان از این موضوع بود که جام‌جم روزنامه‌ای فرهنگی اجتماعی و متفاوت از فضای غالب روزنامه‌نگاری سیاسی آن دوره است. تیتر اول روزنامه جام‌جم نیز «روایت ما و شکیبایی از پشت صحنه تفنگ سرپر» در رابطه با ساخت یک سریال تلوزیونی بود.

پرویز اسماعیلی، اولین دبیر سرویس سیاسی بود که کار خود را با حضور کتایون مافی و علیرضا موثقی آغاز کرد. مانند اغلب روزنامه‌ها صفحه دوم جام‌جم به اخبار و گزارش‌های سیاسی تعلق داشت. گروه‌هایی مانند علمی، جامعه، اقتصاد، جهان و فرهنگ و هنر هم از دیگر بخش‌های روزنامه جام‌جم بودند.

حسین سلطان‌محمدی به عنوان سرپرست تیم گروه رسانه تصمیم گرفت پس از راه افتادن کار، گروه رسانه را به فرد دیگری بسپارد. سبک خبرنویسی سینمایی در آن مقطع مبتنی بر اخبار کوتاه بود اما جام‌جم به مرور سبک خاصی از خبرنویسی در خصوص رویدادهای سینمایی و تلویزیونی را رواج داد. سبک دیگری که در همین ایام در روزنامه جام‌جم رواج یافت، تهیه خبرهای مفصل از پروژه‌های تلویزیونی در مراحلی مانند صداگذاری، ساخت موسیقی و تدوین بود که تا آن زمان سابقه نداشت و برای اولین بار در روزنامه جام‌جم رواج یافت.

روزنامه جام‌جم

جام‌جم خیلی زود توانست با انتشار ویژه‌نامه‌های هفتگی، افزایش صفحات، توجه ویژه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، دوری از سیاست‌زدگی، توزیع حرفه‌ای و گسترده، راه‌اندازی سایت اینترنتی و… جای خود را در فضای مطبوعات باز کند، به طوری که تیراژ روزنامه ده ماه بعد به شش برابر روز اول افزایش یافت و اواخر سال ۷۹ یعنی یک سال و نیم بعد از انتشار اولین شماره به ۱۵۵ هزار نسخه در روز رسید و اواسط سال ۸۱ با  چاپ ۴۴۰ هزار نسخه در روز عنوان پرتیراژترین روزنامه ایران را از آن خود کرد.

مخاطبان جام‌جم  اغلب کسانی بودند که مسائل سیاسی در اولویت اولشان نبود، اما خواندن مطلبی در خصوص راه‌های کسب آرامش، چگونگی پخت یک خورش خوشمزه، شیوه‌های مناسب برای چیدن دکور خانه و… به دلیل نزدیکی به جنس زندگی آنها برایشان اهمیت زیادی داشت. معمولاً در همه شماره‌ها، یک گزارش اجتماعی یا فرهنگی به ‌عنوان گزارش یک و تیتر یک روزنامه انتخاب می‌شد. بخش عمده‌ای از مخاطبان اصلی این روزنامه را افرادی تشکیل می‌دادند که پیگیر برنامه‌های صداوسیما هستند.

ویژگی‌های جام‌جم:

  1.  جام‌جم اولین روزنامه‌ای در تاریخ مطبوعات کشور است که انتشار ضمائم در آن به صورت مجله‌ای صورت می‌گیرد.
  2.  جام‌جم اولین روزنامه‌ای است که ویژه‌نامه‌های استانی منتشر کرد.
  3. جام‌جم تنها روزنامه‌ای بود که همزمان در شش چاپخانه در سراسر کشور (تهران، تبریز، اهواز، همدان، ساری و اصفهان) چاپ می‌شود و در اولین ساعات صبح به دست مخاطبان خود می‌رسید.
  4. روزنامه‌نگاری سایبری اولین بار در جام‌جم صورت گرفت.جام‌جم آنلاین

در حال حاضر مهدی عرفاتی بعد از حسین انتظامی، بیژن مقدم، علی اصغر جعفری، مراد عنادی و سیدعلیرضا شریفی، ششمین مدیر مسئولی روزنامه جام‌جم را بر عهده دارد. هم اکنون جام جم در ۲۰ صفحه رنگی به چاپ می رسد و ترتیب مطالب روزنامه جام‌جم به صفحه اول، سیاست، اقتصاد، ورزش، رسانه، فرهنگ و هنر، زندگی، ورزش، حوادث و صفحه آخر تغییر پیدا کرده است.

جام‌جم ورزشی، جام‌جم عکس، جام‌جم نوا، جام‌جم نما، جام‌جم سیما، جام‌جم نشریات، جام‌جم سرا، جام‌جم ایام و جام‌جم کلیک ضمیمه های متنوع روزنامه جام‌جم هستند. جام جم آنلاین نیز نخستین روزنامه سایبری در ایران و زیر مجموعه این موسسه است که از نوزدهم مهرماه ۱۳۸۱ تا به امروز فعالیت می‌کند.

می‌توانید در سایت شبکه پذیرش آگهی، در قسمت تعرفه روزنامه‌های سراسری با اطلاع از تعرفه‌ آگهی‌های صفحات مختلف روزنامه‌ جام جم، سفارش آگهی خود را جهت انتشار در این روزنامه  ثبت کنید. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و درباره چگونگی ارائه اطلاعات و مدارک، راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *