مسئولیت اجتماعی در شرکت ها و برندهای مطرح

مسئولیت اجتماعی در شرکت ها و برندهای مطرح

مسئولیت اجتماعی دلالت بر حفظ و گسترش مبانی اخلاقی و کمک به توسعه پایدار جامعه دارد. رقابت و گسترش ارتباطات در قرن جدید، شرکت ها و برندهای مطرح را به سمت جذب صادقانه تر مشتریان هدایت کرد. بنابر این مدیران ارشد پرداختن به مسئولیت اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادند.

از سوی دیگر مردم به شرکت هایی علاقمندند که درک درستی از شهروندی داشته باشند. رعایت حقوق مصرف کنندگان یا تاسیس خیریه تنها بخش های کوچکی از مسئولیت اجتماعی شرکت هاست. امروزه فرهنگ سازی و هدایت شهرندان به سمت زندگی بهتر
یکی از بزرگترین مسئله هایی است که شرکت های مطرح به آن می پردازند.

تعهد به مسئولیت اجتماعی در شرکت ها

بی شک این ارتباطات از مسیر رسانه ها عبور می کند. تا زمانی که فعالیت های اجتماعی شرکت به اطلاع عموم نرسد، اثربخش نخواهد بود. یکی از شرکت های خودروساز در قالب تبلیغ خودروی خود، یک برنامه آموزشی برای اصلاح رفتار بویژه درباره استرس ارائه می کند. تاثیر این کلیپ ها در بسیاری از مواقع از ساعت ها صحبت نصیحت گونه و تبلیغات بسیار بیشتر است. این برنامه برای رسیدن به اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است تا ارزش پایدار ایجاد کند و این ارزش جز در سایه جلب اعتماد همگانی محقق نخواهد شد.

ارتباط این شرکت با ذی نفعانش جنبه های بسیاری از حقوق شهروندی را شامل می شود. این بدان معناست که شرکت همانقدر که در برابر سهامدارانش مسئولیت دارد در برابر جامعه هم مسئول است. آموزش های همگانی و اطلاع رسانی برنامه های شرکت ها ،تنها با بهره گیری از رسانه ها که قدرتمندترین ابزار قرن ۲۱ نام دارند، می تواند صورت گیرد. در صورتی که این ابزار به کار گرفته نشود، قطعا برنامه های مسئولیت اجتماعی نتیجه قابل قبولی نخواهند داشت.

در کشور ما شرکت های مطرح از رسانه ها بهره کافی نمی گیرند. عدم تعامل با رسانه ها موجب شده که فعالان اقتصادی کشور و برندها از مردم بسیار دور باشند. طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۵ توسط گروه فعالین صنعت خودروسازی( PDF)، هشتاد و شش درصد از شرکت های بزرگ خودروسازی جهان کسانی که درآمد حداقل ۵ میلیارد دلار دارند می گویند که مسئولیت اجتماعی برای شرکت های تجاری خود یک اولویت مهم است.آ نها اخلاق تجاری را مهمترین اولویت می دانند و پس از آن نظارت بر محیط زیست در زمینه بهره وری انرژی، کاهش انتشار کربن و کاهش ضایعات قرار دارد.

رابطه مسئولیت اجتماعی و توجه به محیط زیست

مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی را بخشی از عملیات اصلی کسب و کار می دانند. در یک صنعت جهانی اخلاق تجاری اولویت ۸۰ درصد، مسائل زیستی اولویت ۷۱ درصد، مصرف و حفظ انرژی اولویت ۷۰ درصد شرکت های بزرگ خودروسازی ۲۸ کشور دنیاست. همه این موارد با شفاف سازی بیشتر حاصل می شود و رسانه ها مهمترین وسیله برای شفافیت هستند.

متاسفانه ارتباط خودروسازان ایرانی و نمایندگان برندهای خارجی کشور ما با رسانه ها در تبلیغ محصولات خلاصه می شود و نشست های دیداری و هم اندیشی با رسانه ها برگزار نمی گردد و در اجرا وبرگزاری و انعکاس فعالیت های اجتماعی و مسئولیت های  اجتماعی سازمانی برند خود غافل هستند.

سیدرضا جمشیدی –  seyed reza jamshidi

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *