10 تحول در آینده‌ صنعت رسانه - بخش دوم

۱۰ تحول در آینده‌ صنعت رسانه – بخش دوم

در بخش نخستین این مطلب  با عنوان ۱۰ تحول در آینده‌ صنعت رسانه با برخی تحولات ایجاد شده در صنعت رسانه که صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی برای موفقیت در کار خود باید به آن ها توجه کنند، آشنا شدیم. با ما همراه باشید تا در این نوشتار ادامه مطلب را پی بگیریم.

۷. فناوری و دستگاه‌هایی با درک شهودی

طبق آمار و اطلاعات «ترند واچینگ»، سال گذشته ۴۹ درصد مصرف‌کنندگان گفته‌اند که برایشان اهمیتی ندارد که رفتارشان تحت نظر باشد؛ به شرط اینکه منجر به ارائه خدمات بهتر شود.

یادگیری ماشینی در شرکت‌هایی نظیر «بیگ دیتا» همراه با توجه فزاینده بخش‌های «تحقیق و توسعه» به هوش مصنوعی سرانجام منجر به خلق دستگاه‌هایی با هوش مصنوعی می‌شود که واقعاً این احساس را به آدم منتقل خواهند کرد که انگار دارای مهارت درک شهودی و بی‌واسطه هستند. دستگاه‌های همیار که می‌توان آنها را به طور سفارشی برای خود شخص آماده کرد، باعث آسان شدن زندگی و کار ما می‌شوند.

اینها با ردگیری مسیرهایی که ما در دنیای آنلاین و آفلاین می‌پیماییم، می‌توانند نایاب‌ترین کالایی را که به دنبالش هستیم در اختیارمان بگذارند.

۸. معامله جدید

در روزهای «خوش گذشته» معامله‌های بزرگ و فروش‌های عظیم هیجان‌انگیز و خاص بود. امروز ما زیر بمباران چانه‌زنی‌های بزرگ هستیم و صندوق پست الکترونیکی ما پر است از پیشنهادهای معامله (۵۶ درصد نامه‌های الکترونیکی ناگشوده در بریتانیا از سوی شرکت‌ها فرستاده می‌شود ).

امروزه موفق شدن در معامله، دیگر فقط به خود معامله و پیشنهادی که می‌دهید مربوط نیست. بلکه بیشتر مربوط به این است که معامله‌ای درست با شخصی درست و در لحظه‌ای درست صورت بگیرد. همزمان با اینکه روزبه‌روز بیشتر با فناوری‌ها و ابزارهای هوشمند خو می‌گیریم، صبر و شکیبایی‌مان نسبت به ارتباطات جمعی غیرهوشمند کاهش خواهد یافت.

هماهنگ و همگام ماندن با فناوری در واقع این است که پیوسته خود را با انتظارات در حال تغییر مردم انطباق دهیم و بازاریابی همچون دیگر محتواها لازم است به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شود تا بتوان آنها را هر بار از نو سرهم کرد و در شکل‌های جدیدی که به نظر مقتضی‌تر می‌آید، توزیع کرد.

۹. ارتباط اینترنتی همه چیز

»گارتنر»، شرکت مشاوره و پژوهش در زمینه فناوری اطلاعاتی، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰، نیمی از همه‌ فرایندها و سیستم‌های کسب‌ وکار شامل نوعی «ارتباط اینترنتی همه چیز» خواهد بود. پیش‌بینی این که «ارتباط اینترنتی همه چیز» رونق خواهد گرفت، اصلاً پیش‌بینی عجیب‌وغریبی نیست. کافی است این موضوع «ارتباط اینترنتی همه چیز» را به اجزای مختلف آن بشکنیم تا بفهمیم که کجای کار قرار داریم:

الف –  در پروژه‌های صنعتی که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم تمایل این است که ماشین‌آلات موجود به یک واحد پردازشگر مرکزی متصل شوند تا فرایندهای عملیاتی بهینه شوند، علائم هشدار به موقع ارسال شود، از ضایعات و اتلاف‌ها کاسته شود و…

ب – محصولات و خدماتی که بنگاه‌های اقتصادی به مشتریان ارائه می‌کنند می‌تواند اساساً هر چیزی باشد؛ از خدماتی که شخص برای بهبود وضعیت باغچه‌‌اش می‌گیرد تا محصولاتی که با بهره‌گیری از اطلاعات مربوط به شخص مصرف‌کننده (مثلاً میزان کالری که باید مصرف کند، یا میزان آلودگی هوای پیرامونش و…) در تلفیق با دیگر لوازم و اشیای مادی قرار می‌گیرد و نیاز مصرف‌کننده را برآورده می‌سازد.

ج – نوآوری‌های جدید، قسمت الف و ب را به شکلی انقلابی تلفیق کرده و پدیده‌های نوظهور و مبتکرانه‌ای خلق کرده است. پدیده‌هایی نظیر محله‌های هوشمند.

به نظر می‌رسد راجع به رونق «ارتباط اینترنتی همه چیز» در سال ۲۰۲۰ حرف زدن مسخره است، زیرا از همین الان شاهد آن هستیم. چه این تحول به صورت یکباره اتفاق بیفتد و چه تدریجی، بهتر است پیش‌بینی کردن راجع به پیامدهای آن را به عهده‌ تحلیلگران بگذاریم و از هم‌اکنون آماده‌ بهره‌برداری از آن باشیم.

۱۰. ورای رضایت مادی

این روند کلان مدت‌هاست که مشهود بوده و توسط خیلی‌ها مستند هم شده است از جمله آینده‌گرایانی همچون رالف جنسن و میکا آلتونن، نویسندگان کتاب «جامعه‌‌رنسانس.»

به گفته اینها، طبقه متوسط غربی جستجوی خود برای ارضای مادی را کنار گذشته و به جای آن می‌کوشد به سوی نوعی خودشکوفایی و تبدیل جهان به جایی بهتر، حرکت کند.در این نوزایی جامعه، عواملی چون قیمت کالاها و خدمات در درجه دوم اهمیت قرار گرفته و اولویت با عواملی است همچون ملی بودن محصول، زیست‌محیطی بودن خوراکی و غیر سمی بودن اسباب‌بازی‌ها و…

مهم ترین تحول در آینده‌ صنعت رسانه

از بین ۱۰ ملاحظه‌ای که مطرح شد، این آخری از همه مبهم‌تر است، اما به واقع از همه  آنهای دیگر تعیین‌کننده‌تر است؛ جستجوی ما در پی یافتن شرکت‌ها و محصولات معنادار، پیشرفت ما به سوی تبدیل شدن به شهروندانی دیجیتال با کمترین اسباب و ادوات مادی و در عین حال جذابیت چشیدن تجربه‌های آفلاین و واقعی.

اگر این تحول اساسی را درک کنید و بتوانید آن را در کسب‌ وکار خود بکار ببندید، فرصت‌های تجاری بسیار بیشتر از آنچه را که در این مطلب فهرست شد، پیدا خواهید کرد.

چه خطر بزرگی در کمین همه‌ شرکت‌هاست؟

نکته آخر اینکه با توجه به این ۱۰ تحول در آینده‌ صنعت رسانه که مطرح شد، باید دانست که خطر بزرگی در کمین همه‌ شرکت‌هاست. دلیل آن هم این است که دیجیتالی شدن با سرعت تصاعدی افزایش می‌یابد. اصلاً نمی‌توان نوآوری دیجیتالی پنج سال بعد را با نوآوری‌های پنج سال قبل مقایسه کرد. این وضعیت درست مثل همان درخواستی است که مخترع بازی شطرنج از پادشاه کرد.

وقتی پادشاه از بازی اختراعی او به وجد آمد، به او گفت چه پاداشی دوست دارد که به او داده شود. او گفت تنها چیزی که می‌خواهد این است: یک دانه گندم در اولین خانه‌  شطرنج و دوبرابر آن در خانه‌ دوم و دوبرابر خانه‌ دوم در خانه‌ سوم و به همین ترتیب تا خانه‌ آخر شطرنج. پادشاه از این همه قناعت‌پیشگی مخترع تحت تأثیر قرار گرفت و دستور داد پاداش او را برایش بیاورند. اما خیلی زود فهمید با توجه به افزایش تصاعدی تعداد گندم‌ها، باید سال‌های سال گندم کشور را به این مخترع بدهد.

«ریموند کوزویل» برای نشان دادن وضعیت کنونی که به سختی می‌توانیم درکی از تحول تصاعدی در یک صنعت یا عرصه داشته باشیم، آن را وضعیت «نیمه‌ دوم صفحه‌ شطرنج» نامیده است.

اینکه در این مطلب از یک افق پنج ساله سخن رفت، صرفاً به خاطر این بود که این یک فاصله‌ زمانی معمول است. قضاوت در مورد نیمه‌ دوم صفحه  شطرنج را باید در سپتامبر ۲۰۲۱ کرد. به امید دیدار در آن روز، حالا به هر شکلی که ترجیح می‌دهید در آن روز باشید.

منبع: مدرسه همشهری

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *