جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری

جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری

جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری علاوه بر مدیریت ارزیابی اثرات عملکرد خود بر جامعه، نقشی حیاتی درتشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند

دغدغه های مجمع جهانی توسعه

رشد و توسعه بنگاه ها درسطح جهانی علاوه برکمک به رونق ا قتصادی جوامع، ا فزایش نگرانی عمومی و کاهش اعتماد نسبت به نحوه فعالیت بنگاه ها را نیز درپی داشته است. سه دغدغه اصلی مجمع جهانی توسعه، نظارت و بررسی اثرات عملکردی کسب و کار بنگاه ها، مبارزه با فقر وحفظ محیط زیست بودند.

بنابر جمع بندی مجمع، برقراری تعامل بین بنگاه ها، دولت و جامعه کلید توسعه پایدار بین المللی است. بر این پایه و به منظور بهره برداری ازمزایای جهانی شدن کسب و کار بنگاه ها، دولت ها موظف به ارتقاء مسئولیت اجتماعی بنگاه های خود هستند.

نقش بانک ها به عنوان تسهیلگر و محرک چرخ های اقتصاد و تجارت، به عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین المللی بیانگر اهمیت این مؤسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است.

نقش صنعت بانکداری در انگیزش مشتریان

جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری

اگرچه صنعت بانکداری ، برای مدت طولانی، بخشی با تاثیرات منفی زیست محیطی و اجتماعی ناچیز و قابل چشم پوشی در نظر گرفته می شده ٬ اما درسال های اخیر، مؤسسات مالی به وسعت دامنه فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی قابل اجرا در مؤسسات خود پی برده اند. چراکه مؤسسات مالی علاوه بر نقشی که از طریق مدیریت ارزیابی اثرات عملکرد خود بر جامعه دارند، نقشی حیاتی درتشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند. عدم توجه بنگاه ها به مسئولیت های اجتماعی و عواقب عملکردی خود می تواند ریسک های سرمایه گذاری و اعتباری چشمگیربرای آنها به همراه داشته  باشد.

با توجه به آنچه ذکر شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایه گذار سیاست های صنعت بانکداری و برانگیزنده بانک ها به سوی تحقق مسئولیت اجتماعی می تواند آغازگر جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری و نظام بانکی کشور و پس از آن، در دیگر صنایع و بنگاه ها باشد. با توجه به مسئولیت عظیم بانک ها در توسعه اقتصادی اجتماعات، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه های فعال در عرصه صنعت وا قتصاد پررنگ تر است و در عین حال تأثیر مستقیم بر عملکرد مسئولانه سایربنگاه ها دارد.

درسال های گذشته، توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در سطح وسیعی افزایش داشته و مسئولیت اجتماعی بنگاه از یک حس مسئولانه صرف، به یک اولویت غیرقابل اجتناب دردستور کار مدیران بدل گشته است.

نمودهای مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری

توجه به طبقات آسیب پذیر و قشرهای کم درآمد و بیکار می تواند درتحقق مسئولیت اجتماعی بنگاه ها نقش بسزایی داشته باشد. البته این گفته به معنای اعطای کمک های خیرخواهانه به این اقشار نیست بلکه به معنای ایجاد زیرساخت ها و محرک های لازم برای رشد و ارتقاء بنیادین وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

بانک ها می توانند از طریق تسریع رشد اقتصادی، ایجاد انگیزه در افراد به شناخت و درک توانمندی ها و استعدادهای بالقوه خود و برانگیختن اجتماعات به حمایت و پشتیبانی از چشم اندازهای مسئولانه خود به عنوان رهبر و پیشرو در پیاده سازی و اجرای نهضت مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در کشورعمل کنند. مؤسسات مالی علاوه برنقشی که از طریق مدیریت و ارزیابی تاثیرعملکرد خود برجامعه دارند، نقشی حیاتی و مهم در تشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند.

ایران با توجه به اهمیت مسئولیت اجتماعی بنگاه ها درعرصه ملی و بین المللی و با توجه به روند اجتناب ناپذیر جهانی شدن، صنعت بانکداری کشور لازم است به منظور ارتقاء وضعیت اقتصادی و وجهه سیاسی کشور درسطح بین المللی و به منظور جلب اعتماد و حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، حرکت به سوی مقوله جهانی سرمایه گذاری و وام دهی مسئولانه را در دستور کار خود قرار دهد.

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *