رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ و چگونگی تأثیر آنها بر یکدیگر

رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ و چگونگی تأثیر آنها بر یکدیگر

رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر به عنوان دو عنصر جدایی ناپذیر، به رشد و پیشرفت بسیاری از کسب‌وکارها کمک می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ از جمله گرایش های علم بازاریابی است که توانسته ابزارهای متعددی را برای پیروزی در بازار آنلاین به خدمت بگیرد. یکی از این ابزارها رپورتاژ آگهی است. در این مقاله که در چند بخش ارائه می شود، مهم ترین آثاری که رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ بر هم می‌گذارند، بررسی خواهد شد. مواردی که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود عبارتند از:

رپورتاژ آگهی ( Advertorial ) چیست؟
چرا رپورتاژ آگهی یکی از بهترین انواع تبلیغات همسان است؟
رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ چگونه بر هم اثر می‌گذارند؟
رپورتاژ آگهی و سئو ( SEO )
رپورتاژ آگهی در بین ابزارهای رایج دیجیتال مارکتینگ چه جایگاهی دارد؟
در آینده رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ چه شکلی خواهند بود؟

رپورتاژ آگهی ( Advertorial ) چیست؟

متخصصین حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، رپورتاژ آگهی را به عنوان یکی از انواع تبلیغات همسان ( Native Advertsing ) در نظر گرفته‌اند. اما رپورتاژ با سایر انواع تبلیغات همسان یک فرق اساسی دارد. رپورتاژ آگهی بر اساس نگارش متن عمل می‌کند و تنها بر روی خوانندگان اثر می‌گذارد.

این نوع از تبلیغات همسان از اشتقاق دو کلمه‌ی انگلیسی Advertisement  و Editorial تشکیل شده‌است. به همین دلیل به راحتی می‌توان از ظاهرش به این نکته پی برد که نوعی محتوای حمایت‌ شده ( Sponsered Content ) است.  البته ممکن است در برخی منابع به جای استفاده از واژ‌ه‌ی Advertorial با واژه‌ی Reportage نیز روبرو شوید. در ادامه نکات مهمی در مورد تحت حمایت بودن این نوع محتوا خواهم گفت که در سرنوشت استفاده از آن بسیار مؤثر خواهد بود.

چرا رپورتاژ آگهی یکی از بهترین انواع تبلیغات همسان است؟

تقریباً تمامی انواع تبلیغات‌ همسان در یک مورد اشتراک دارند. به راحتی می‌توان پی برد که یک محتوای تبلیغاتی هستند. در محتوای حمایت شده یا همان رپورتاژ، در صورتی که صحبتی از عبارت رپورتاژ آگهی نباشد، مخاطب در وهله‌ی اول نمی‌تواند به این نکته پی ببرد که محتوا حاوی تبلیغ است.

برای بررسی این مورد از تحقیقات انجام شده در این زمینه کمک خواهم گرفت. بدون شک اگر به عنوان یک دیجیتال مارکتر در کسب‌وکاری مشغول به فعالیت نباشید و یا تازگی به این حوزه وارد شده‌اید، می‌‌توانم به جرأت به شما بگویم که یا به کوری بنری دچار شده‌اید و یا در حال دچار شدن به آن هستید.

کوری بنری ( Baner Blindness ) چیست ؟

کوری بنری به نوعی رفتار کاربران اینترنت و وب‌گردان گفته می‌شود که به مرور زمان، توجه آنها به بنرهای موجود در صفحات وب به صفر میل می‌کند. این عارضه اجتناب‌ناپذیر است و به مرور در وبگردان و بازدیدکنندگان به وجود می‌آید. حال اگر تعداد کثیری از وبگردان و کاربران به این حالت دچار شوند چه بلایی سر تبلیغات‌ همسان بنری می‌آید؟

رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ

تصویر بالا، نمونه‌ای ‌از یک نقشه‌ی حرارتی ردیابی مسیر حرکت چشمان بازدیدکنندگان ( Eye-Tracking ) است. در این تصویر نقاط قرمز بیشترین توجه خواننده را نشان می‌دهد و پس از آن زرد و آبی بیانگر بیشترین توجه است. البته در متون فارسی معمولاً کانون توجه در سمت راست نقشه قرار می‌گیرد.

در این تصویر به راحتی می‌توانید حالت کوری بنری را مشاهده کنید. در هر سه تصویر بازدیدکننده به بنرهای موجود در حاشیه بالا و راست صفحه توجهی ندارد. عدم توجه خواننده به حواشی یک پیام روشن با خود به همراه دارد:

« دوران طلایی تبلیغات همسان بنری رو به پایان است.»

محتوای حمایت شده چه کمکی به تبلیغات همسان می‌کند؟

سه تصویر بالا علاوه بر بیان یک مشکل، یک نکته را به ما گوشزد می‌کنند. این نکته می‌گوید که بازدیدکنندگان به بنرها توجهی ندارند ولی در عوض، تمام توجهشان به کلمات موجود در صفحات جلب شده است. محتوای حمایت شده ( رپورتاژ آگهی ) می‌تواند در نقش ناجی تبلیغ همسان، وارد میدان شود.

رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ چگونه بر هم اثر می‌گذارند؟

رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ

در این بخش قصد داریم چگونگی تعامل رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دهیم. رپورتاژ آگهی و دیجیتال مارکتینگ پس از کم‌توجهی مخاطبان به تبلیغات بنری بیش از پیش با هم تعامل دارند. به دلیل گستردگی مطلب قصد دارم این بحث را از جانب رپورتاژ شروع کنم.

پارامترها، دستورالعمل‌ها و ملزومات رپورتاژ آگهی

همانطور که پیشتر گفتیم، رپورتاژ یک محتوای حمایت شده است که به صورت نامحسوس قصد تبلیغ دارد. این محتوا در قالب‌های مختلفی از جمله صوت، تصویر و متن قابل تولید است. به صورت تئوریک، محدودیتی در طراحی این محتوا وجود ندارد اما با توجه به زیرساخت‌ّ‌های موجود ( نشریات و پایگاه‌های خبری ) پارامترها و قواعدی برای آن تدوین شده است.

این قواعد و دستورالعمل‌ها در کشور ما توسط نشریات و پایگاه‌های خبری تدوین شده است و به راحتی می‌توان به آن‌ها دست یافت. اما سوال مهم این است که این قواعد و دستورالعمل‌ها چه تأثیری بر دیجیتال مارکتینگ دارد؟

طبیعتاً این قواعد و دستورالعمل‌ها می‌تواند بر برنامه‌ّهای دیجیتال مارکترها اثر بگذارد. پس دانستن و آگهی از این قواعد گام اول است.

ادامه دارد…

منبع: اخبار رسمی

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *