۱۱ نکته جادویی در باره تبلیغات از دیوید اگیلوی
دیوید اگیلوی به عنوان یک مدیر تبلیغاتی برجسته، چند توصیه به بازاریابان و بنگاه های اقتصادی و تبلیغاتی و فعالان حوزه تبلیغات تحت عنوان ۱۱ نکته جادویی در باره تبلیغات ارائه کرده است که در این نوشتار به بیان این نکات می پردازیم.
دیوید مکنزی اگیلوی در ۲۳ ژوئن ۱۹۱۱ در بریتانیا متولد شد و در ۲۱ ژوئیه ۱۹۹۹ درگذشت. او یک مدیر تبلیغاتی برجسته بود؛ تا جایی که به وی لقب پدر تبلیغات داده شد. در سال ۱۹۶۲ مجله تایم او را جادوگر تبلیغات معرفی نمود.
چند نکته جادویی در باره تبلیغات
۱.به محتوای تبلیغ توجه کنید
اهمیت آنچه میگویید، بیشتر از چگونه گفتن آن است. آنچه مشتری را به خرید وامیدارد محتوای تبلیغ است، نه چگونگی ارائه آن.
مهمترین وظیفه یک کپی رایتر این است که ببیند در معرفی محصولش چه چیزهایی را میتواند بگوید و چه قولهایی را میتواند بدهد.
۲. در تبلیغات ایده داشته باشید
تبلیغات شما محکوم به شکست است مگر اینکه ایده بزرگی پشت آن باشد. تمام مشتریان این درک را ندارند که ایدههای بزرگ را دریابند و قدر آنها را بدانند. این کار برعهده مجریان طرحهای تبلیغاتی و کپی رایترهاست تا با بررسی دقیق آنچه میخواهند به دیگران ارائه کنند، ایدهای را که در ورای آن نهفته است، بیابند و به تماشا بگذارند.
۳. اطلاعات بدهید
بسیار اندک هستند تبلیغهایی که اطلاعات کافی در اختیار مشتری و مصرفکننده میگذارند. تبلیغاتچیان بهاشتباه تصور میکنند که مردم تمایلی به دانستن ریزهکاریها ندارند؛ چیزی که خیلی با واقعیت فاصله دارد.
اگر نمونههایی را بررسی کنید که همیشه بیشترین فروش را به ارمغان میآورند، متوجه میشوید که از قضا همین انتقال اطلاعات و دانستنهاست که مردم را به خرید وامیدارد.
۴.متمایز باشید
اگر حوصله مردم سر برود خرید نمیکنند. مردم روزانه با دهها و صدها تبلیغ، تیتر و مطلب مواجه میشوند. پس تعجبی ندارد که همه میتوانند بیاعتنا از کنار آنها رد شوند و فکرشان را به آنها مشغول نکنند.
در همهمه و هیاهوی دنیای امروز صدایی را میتوان به گوش دیگران رساند که به واسطه طنین دلنشینش از بقیه صداها متمایز باشد.
۵. خوشزبانی کنید ولی لودگی هرگز
مردم دوست ندارند از فروشندگان بداخلاق خرید کنند. تبلیغی که خوشایند نباشد، مشتری را جلب نمیکند.
فروشندهای که دست مشتری را میفشارد و با او خوشوبش میکند، موفقتر از فروشنده اخمو و بیحوصله است. باید با هر وسیلهای که در دسترس داریم قاپ مخاطب را بدزدیم و لبخند را بر لبانش بنشانیم، ولی نباید کسی یا چیزی را به سخره گرفت. مردم عادت ندارند از دلقکها خرید کنند.
۶. تبلیغاتتان را بهروز کنید
باید گروه مخاطب خودتان را بشناسید و متناسب با نوع نگاهشان تبلیغ کنید.
هر تبلیغی بایستی براساس شرایط حال حاضر جامعه و همچنین روحیات و علاقمندیهای مخاطبان هدف، طراحی و اجرا شود. در غیر این صورت بهاحتمال زیاد مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
۷.پیشنهاد ها را بپذیرید ولی نظر خود را پیاده کنید
تبلیغی بیشترین میزان فروش را به ارمغان میآورد که چکیده افکار یک نفر باشد.
چیزی را که میخواهید تبلیغ کنید باید خوب بشناسید و از دیگران کمک بگیرید تا اگر به نکتهای توجه نکردهاید، به شما گوشزد کنند. سپس به دفتر کارتان رفته، در را به روی خودتان ببندید و برآیند تمام چیزهایی را که در ذهنتان است، روی کاغذ بیاورید.
۸. تبلیغات خلاقانه را بکار بگیرید
اگر بخت با شما یار بود و اثر ارزندهای خلق کردید تا وقتی خاصیتش را از دست نداده، آن را به کار بگیرید بسیاری از تبلیغهای ارزشمند پیش از به پایان رسیدن تاریخ مصرفشان از گردونه خارج میشوند.
۹.صادقانه تبلیغ کنید
چیزی را بگویید و نشان بدهید که میتوانید مدافعش باشید
هر دروغی که بگویید سرانجام فاش میشود.
تبلیغ صادقانه میتواند جنس خوب را بفروشد؛ پس اگر جنسی خوب نبود برایش تبلیغ نکنید.
۱۰.نماد تجاری داشته باشید
برای علامت تجاری خود نماد بسازید. هر تبلیغ باید نشانهای باشد ازآنچه در مجموع نماد علامت تجاری شما را میسازد. اگر این افق دید را داشته باشید، بسیاری از مشکلاتی که در نیمه راه به آنها برمیخورید، بهآسانی حل میشوند.
۱۱. کپیکار نباشید
اگر توانایی انجام یک پروژه بزرگ را در زمینه تبلیغات و یا تولید محتوا داشته باشید، خیلی زود میبینید که از شما تقلید میکنند و مشابه کارهای شما را انجام میدهند. جلوی این کار را نمیتوان گرفت، ولی نگران نباشید، هیچ کس نمیتواند جوهره شما را برباید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?در گفتگو ها شرکت کنید!