آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی

آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی

آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی ،‌ نوعی اطلاع رسانی همگانی است که شرکت هایی که به شکل سهامداری اداره می شوند، وضعیت دارایی های خود را با آن اعلام می کنند

وقتی یک شرکت به شکل سهامداری اداره می شود و سهام آن در بورس مورد معامله قرار می‌ گیرد، باید به جهت پیگیری حق و حقوق سهامداران، روند جاری و وضعیت دارایی های خود را به طوری شفاف و واضح اعلام نماید. این شفاف‌ سازی در اعلام دارایی ها و دیون های شرکت را به اصطلاح ترازنامه مالی شرکت می ‌گویند و انتشار این ترازنامه مالی در قالب نوعی اطلاع رسانی همگانی است که با نام آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی از آن یاد می شود.

شفافیت مالی با آگهی ترازنامه مالی

شفافیت مالی با آگهی ترازنامه مالی

بورس و به تبعیت از آن بازار سهام یک فضا به جهت جذب سرمایه در قالب فروش سهم می باشد و تقریبا تمام کسانی که در این فضا دست به خرید و فروش سهام می زنند با تجربه و علم کافی در تحلیل بازار های سرمایه، وارد آن می ‌شوند. از این رو هر شرکتی که نخواهد در زمینه ی سود و زیان و دارایی ‌های خود شفاف عمل نماید و به نوعی اطلاعاتی در اختیار عموم قرار ندهد، براحتی توسط فعالان این بازار پس زده می‌ شود و احتمال خروج سرمایه از آن بسیار زیاد می گردد.

هیچ سرمایه ‌گذاری مایل نخواهد بود که سرمایه های خود را بر سهام شرکتی که در اعلام سود و زیان خود صادق نیست، سرمایه گذاری کند. شرکتی که ترازنامه مالی خود را اعلام نمی دارد و یا به نحوی قصد پنهان کاری داشته باشد به آسانی توسط فعالان حرفه ای بازار سهام شناسایی شده و به زودی با خروج سرمایه و کاهش ارزش سهم رو به ‌رو خواهد شد. از این رو می توان به خوبی دلیل انتشار آگهی تراز مالی شرکت ها را متوجه باشیم.

از همین مقدمه ی ساده به خوبی می توان به جایگاه مهم و با ارزش ترازنامه مالی در مسیر رو به رشد شرکت های سهامی پی برد. اما این ترازنامه مالی دقیقا چیست؟ چیزی که در قالب یک آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی ارائه می شود در اصل گزارشی است مفصل از کلیه ی دارایی ها و بدهی ها و حقوق صاحبان سهم یک شرکت خاص در یک بازه ی زمانی مشخص. گزارشی که مبنایی برای حساب نرخ بازگشت و تحلیل ساختار سرمایه ای آن شرکت است. ترازنامه مالی در یک نگاه اجمالی، تصویری لحظه ای و خیلی خلاصه از دارایی ها و میزان دیون یک شرکت است.

نحوه تنظیم ترازنامه مالی شرکت های بورسی

نحوه تنظیم ترازنامه مالی شرکت های بورسی

در یک تعریف ساده می توان یک فرمول خیلی سرراست را به جهت فهم کلی ترازنامه مالی مطرح کرد:

دارایی ‌ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام

این یعنی آنکه هر شرکت سهامی برای دارایی ‌های خود یا باید پول قرض بگیرد و یا آنکه باید این سرمایه را از محل فروش سهام به سهامداران خود تأمین نماید. هر یک از فاکتور های اصلی این فرمول، دارایی ‌ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهم خود متشکل می شود از حساب های کوچکی که موجبات پیچیدگی بسیار صورت های مالی شرکت های سهامی خواهد شد. حساب هایی که در هر صنعتی و یا هر تجارتی با یکدیگر متفاوت است و شرایط مخصوص به خود را طلب می ‌کند و نقش تعیین کننده ای در سود و زیان و درآمدها ایفا می نماید.

ترازنامه مالی شرکت های سهامی به علت پیچیدگی های بالایی که در تهیه ی آن وجود دارد، غالباً به صورت برونسپاری خدمات حسابداری توسط مدیران شرکت ها صورت می گیرد. حالا که با مفهوم ترازنامه به اختصار آشنا شدیم، با تفصیل بیشتری به مفهوم ترازنامه مالی می پردازیم:

دارایی ها در ترازنامه:

دارایی ها در ترازنامه به دو نوع دارایی ‌های جاری و دارایی های غیر جاری یا بلند مدت تقسیم بندی می شوند:

دارایی جاری:

پول نقد و یا دارایی هایی که در یک سال و یا کمتر از آن تبدیل به پول نقد خواهند شد که از آن می توان به پول نقد، اوراق بهادار، حساب ‌های قابل نقد، موجودی کالا و هزینه های پیش بینی شده اشاره کرد.

دارایی غیر جاری:

هر نوع دارایی که پول نقد نیست و شرایط تبدیل آن به پول نقد بیش از یک سال به طول خواهد انجامید که از آن می توان به سرمایه گذاری های بلندمدت، دارایی‌ های ثابت مانند زمین و ملک و… و دارایی های نامشهود مانند مالکیت های معنوی و سرقفلی اشاره کرد.

بدهی در ترازنامه:

بدهی در یک تعریف خلاصه دیونی است که شرکت به طرف هایی در خارج از شرکت می پردازد. مانند طلب تامین کنندگان، اجاره ‌بها، تسهیلات، حقوق و سود اوراق قرضه. بدهی در دو نوع تعریف می شود:

بدهی جاری:

بدهی هایی که سررسید آنها در طی یک سال و یا کمتر باشد.

بدهی بلند مدت:

بدهی ‌هایی که سررسید آنها بیشتر از یک سال خواهد بود.

حقوق صاحبان سهام:

میزان پولی که به صاحبان سهام شرکت تعلق دارد. این پول به نوعی دارایی خالص شرکت سهامی نیز شناخته می‌ شود. سود انباشته نیز مبلغ ناشی از سود هر سهم سهامداران می باشد که به شکل دیون باید به آنها پرداخته شده و یا در مواردی همراه با تعریف سهام جدید در جریان دارایی ‌های جدید شرکت قرار خواهد گرفت.

از این رو در تنظیم آگهی تراز مالی شرکت ها شاهد نام شرکت به همراه شماره ی ثبتی و کد شناسایی ملی شرکت هستیم . در آگهی تراز مالی شرکت ها بعد نام شرکت قید به سال مالی منتهی به استخراج اطلاعات ترازنامه مالی می شود و سپس به ترتیب درآمد حاصل از سرمایه گزاری ها و یا درآمد ناشی از خدمات و یا هر درآمد دیگری قید می شود. سپس به مواردی مانند سود ناخالص و هزینه های تحمیل شده برشرکت اشاره می شود.

در انتها شاهد اعداد مربوط به سود خالص در آگهی هستیم. البته این موارد در برخی از شرکت ها می تواند متفاوت و یا متنوع تر باشد. ولی به هر صورت شاهد این چارچوب کلی هستیم.

زمان انتشار آگهی ترازنامه مالی شرکت ها

هر شرکتی برای خودش یک سال مالی دارد. سالی که معمولا از انتهای هر جلسه ی مجمع عمومی آغاز و تا آغاز مجمع عمومی بعدی ادامه پیدا میکند. هر مجمع عمومی برای ساز وکارهای خود به گونه ای که بتواند کاملا شفاف عمل نماید باید به گونه ای از قبل جلسات مجمع جریانات مالی خود را در اختیار سهامداران خود قرار بدهد. از این رو زمان انتشار آگهی ترازنامه مالی شرکت ها غالبا در روزهای منتهی به برگزاری جلسات مجامع عمومی خواهد بود.

اشاره: به هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران شرکت سهامی به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری را مجمع می گویند.به عبارت دیگر تجمع صاحبان سهام شرکت به منظور اتخاذ تصمیماتی را که معمولا منجر به ایجاد منافعی برای ان ها می باشد، مجمع می گویند مهم ترین مجامع شرکت های سهامی عبارت از مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده می باشند .

چگونگی درک یک ترازنامه با هدف سرمایه گذاری

آنچه از ترازنامه ی یک شرکت در اختیار افراد به جهت ورود و یا خروج سرمایه قرار دارد، آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی می باشد. این ترازنامه تا آنجا مهم است که غالباً کارشناسان سرمایه با بررسی آن، تحلیل و مشاوره ی مالی خود را آغاز می‌ کنند. چرا که ترازنامه تصویری لحظه ای است از دارایی ها و بدهی های یک شرکت در برهه‌ای از زمان. پول نقد مهمترین آیتم در تحلیل یک ترازنامه می‌ باشد.

مواردی مانند حساب های دریافتی، سرمایه گذاری های کوتاه مدت، املاک و مستغلات، تجهیزات و… از دیگر آیتم های مهم در یک آگهی ترازنامه مالی شرکت های بورسی می باشد.

در تحلیل ترازنامه مالی هر شرکتی، غالباً آن را با ترازنامه ی دوره های پیشین همان شرکت مقایسه می‌ کنند. البته می‌ توان این ترازنامه را با ترازنامه ی سایر کسب و کار های همان صنعت نیز مقایسه نمود. در این بررسی ها به خروج نسبت های مختلفی اقدام می کنند. نسبت بدهی به سهام از جمله مهمترین فاکتور ها در تشخیص سلامت فعالیت مالی شرکت سهامی می باشد. صورت های سود و زیان در کنار صورت جریان وجوه نقد نیز از جمله اطلاعات ارزشمند این ارزیابی ها قلمداد می شود.

چگونگی سفارش انتشار آگهی ترازنامه مالی

برای سفارش انتشارآگهی ترازنامه مالی ، می توان به یکی از کارگزاران درج و انتشار آگهی مراجعه کرده، نسبت به سفارش درج آگهی خود اقدام نمود.

سایت  tarefeh.ir مرجع اطلاعات روزنامه های کشور است که می توان برای انتخاب روزنامه و آشنایی با نرخ ها و تعرفه های چاپ آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار و نشریات استانی، محلی و تخصصی و سایر اطلاعات مورد نیاز و سفارش آگهی به این سایت مراجعه کرد.

برای سفازش آگهی کلیک کنید

 

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *