ارزش های خبری کدامند؟

ارزش های خبری کدامند؟

🔸همانگونه که در پست قبلیِ کانال گفته شد، پیام باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به آن بتوانیم خبر اطلاق کنیم. بر همین اساس ۷ ارزش اصلی برای یک پیام را قائل خواهیم بود تا به آن خبر گفته شود.
این ارزش‌ها عبارتند از:

۱⃣ شهرت (Fame/ Prominence) خبر

اشخاص، اشیاء و نهادهایی که از شهرت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند، به همان میزان از ارزش خبری بالاتری برخوردارند. (البته شهرت شخص ممکن است حقیقی یا حقوقی باشد. در هر صورت هر چه شاخص‌تر باشد ارزش خبری بیشتر است.)
علت مهم بودن شهرت در ارزش‌های خبری؛ داشتنِ سندیت، اهمیت و ذهنیت برای خوانندگان است. خبر مسافرت رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی و افتتاح نیروگاه در این استان از خبر مسافرت یک وزیر به همین استان و افتتاح یک سد مهمتر است. (البته در صورت ارجح نبودن سایر ارزش‌های خبری)

❌دیدگاهی منتقدانه در این زمینه وجود دارد که می‌گوید خبرها مردم عادی را پوشش نمی‌دهند چون‌که اینان از شهرت برخودار نیستند. روزنامه‌نگاران فقط به مشاهیر (آن هم بیشتر از نوع قدرتمند و قدرتمدار آنان) می‌پردازند، حال آنکه قهرمانان واقعی مردم هستند..

۲⃣ بزرگی، کثرت و فراوانی ( تعداد و مقدار) (Magnitube)

این ارزش خبری به طور عمده اعداد و ارقام را شامل می‌شود و هر چه هم حجم و آمار بیشتر باشد ارزش خبری را بیشتر می‌کند. مثلا ارزش خبر سانحه تصادف و کشته شدن ۷ نفر بیشتر از خبر سانحه تصادف و کشته شدن دو نفر است.
مثال دیگر: ۲میلیون و ۷۰۰هزار دانش‌آموخته دانشگاهی بیکارند.

۳⃣ درگیری (اختلاف و منازعه، حوادث، برخورد آراء) (Confict)

این گونه از رویدادها حاوی برخوردهایی هستند که در شکل‌های مختلف جلوه‌گر می شوند و بین افراد، گروه‌ها، ملت‌ها و کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

اخبار مربوط به سرقت‌ها، جنگ‌ها، قتل‌ها، تصادفات، زلزله و آتشفشان‌ها و نظایر آن از این جمله هستند.
مثال: حل اختلاف هسته‌ای ایران از طریق مذاکره مستقیم
یا
مثال: اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد برای حل مشکل صنفی] به خیابان کشیده شد.

۴⃣ مجاورت (Proximity)

این نوع مجاورت هم می‌تواند از نوع جغرافیایی باشد که توجه و حساسیت را بر می‌انگیزاند هم مجاورت معنوی که شامل زبان، دین، ملیت و اشتراکات دیگری ازین دست می‌شود.

در توضیح نوع اولی می‌توان گفت که خوانندگان و مخاطبان مایلند؛ ابتدا خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود را برای خواندن در اولویت قرار دهند بعد سایر اخبار.

✴️مجاورت ممکن است به صورت جغرافیایی، معنوی، فرهنگی، هنری، صنفی ، تحصیلی و حتی به صورت جنسیتی باشد. مثال: یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها زن هستند.

۵⃣ استثناء و شگفتی (Oddity)

این نوع خبرها از نظر کم سابقه بودن، غیرعادی بودن، نادر بودن، و عجیب بودن دارای ارزش خبری هستند.
مانند تولد گوساله دو سر، قدبلندترین فرد جهان، کسب مقام نخست در المپیاد‌های جهانی توسط دانشجویان ایرانی و… .

۶⃣ تازگی و زمان (Timelyness)

هرچه زمان وقوع رویداد تا انعکاس خبر کمتر باشد ارزش خبری آن بیشتر است. در دنیای امروز که رقابت بین مطبوعات بسیار زیاد است رسانه‌هایی موفق‌تر هستند که حاوی اخبار تازه‌تر و به موقع باشند.

۷⃣ دربرگیری (Impact)

یک رویداد هر چه بر افراد و گروه‌های بیشتر در یک جامعه تاثیر بگذارد (اعم از تاثیر مثبت یا منفی، مستقیم یا غیرمستقیم) دارای ارزش خبری بیشتری است. مانند خبر بازگشایی مدارس سراسر کشور یا خبر در مورد وام دانشجویی و یا نظایر این‌ها.

 

 

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *