چگونه آگهی مزایده سفارش بدهیم ؟

چگونه آگهی مزایده سفارش بدهیم؟

همه ی ما با واژه‌ی مزایده آشنایی داریم. تقریبا هر باری که روزنامه ای را می خوانیم با یک آگهی مزایده رو به رو می شویم.

بهتر است بدانید، هستند کسانی که با علم کامل بر شرایط مزایده و آگاهی از الزامات قانونی، در همین روزنامه های ساده ‌ای که هر روز می خوانیم، به دنبال آگهی مزایده برای کسب منفعت های قابل توجهی هستند.

حال اگر آگهی مزایده برای شما جالب شده است که احتمالا می خواهید در آن ها شرکت کرده و به منفعتی دست پیدا کنید، بهتر است قبل از ورود به یک مزایده که از طریق آگهی مزایده در جریان آن قرار گرفته اید، با زیر و بم یک آگهی مزایده آشنا بشوید.

اینکه چطور  یک آگهی مزایده را تحلیل کنیم؟ با ساز و کار قانون حاکم بر آن آشنا بشویم؟ و در باب نحوه ی تنظیم آن در کنار تشریفات و الزامات اجرایی آن آگاهی کسب کنیم؟

در این مقاله هر چند مختصر سعی خواهد شد تا شما را با آگهی مزایده، دلیل انتشار آن و الزامات قانونی آن آشنا کنیم.

دلیل انتشار آگهی مزایده

مزایده یعنی در معرض فروش قرار دادن کالایی، به طوری که کالا به خریداری که قیمت پیشنهادی بالاتری را ارائه می ‌کند، فروخته می ‌شود. پس وقتی قرار است کالایی را به فروش برسانیم، در حالی که نمی توان قیمت قطعی بر آن گذاشت و یا احتمال می ‌دهیم که بتوان در یک فضای رقابتی با قیمت بالاتری از حد انتظار به فروش رساند، به شیوه ی مزایده به فروش کالای مورد نظر اقدام خواهیم کرد.

البته معمولا در آگهی مزایده، حد اقل قیمت پایه ذکر می شود.

حال نکته ی اصلی درحصوص مزایده، نحوه اطلاع رسانی آن می باشد.

به هر حال باید به نوعی خریداران احتمالی را از فروش تحت شرایط مزایده ی کالایی خاص، مطلع نماییم.

دلیل انتشار آگهی مزایده نیز همین اطلاع رسانی همگانی می باشد که غالباً از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و یا فضای اینترنتی صورت می گیرد.

تشریفات جاری در آگهی مزایده

تشریفات جاری در آگهی مزایده

وقتی قرار به فروش کالایی از طریق مزایده دارید و در این معامله قرار است هر کسی که قیمت بالاتری را پیشنهاد می دهد، صاحب کالا بشود، باید قانونی بر اجرای آن حاکم باشد.

چون اساساً نوع معامله، به گونه ‌ای است که بدون حضور یک پشتوانه ی محکم قانونی، می تواند براحتی دچار هرج و مرج شده و مسیر نامطلوبی را طی نماید. به جهت جلوگیری از همین هرج و مرج های احتمالی در روند اجرای یک مزایده است که تشریفات قانونی و رعایت ساز و کار حقوقی در خصوص اجرای شرایط مزایده، از آگهی مزایده گرفته تا فروش کالا، اهمیت پیدا می‌ کند.

در یک نگاه دیگر می ‌توان این طور به موضوع مزایده نگاه کرد که اموال با تقاضای خرید بالا که می تواند به جهت های مختلف منفعت های قابل توجهی برای خریدار ایجاد نمایند، باید در بستری عادلانه و تحت نظارت قانون به فروش برسد.

در واقع مزایده همراه با پشتوانه ی قانونی، بستری است عادلانه برای فروش کالایی که مورد خرید افراد بسیاری قرار دارد. این ساز و کار قانونی، از تعیین بها و قیمت پایه ی مزایده توسط کارشناس رسمی دادگستری آغاز خواهد شد و با نظارت کامل بر روند اجرای مزایده که می ‌تواند شامل انتشار آگهی مزایده تا فروش کالا و طی کردن مراحل مختلف قانونی به جهت جا به جایی مالکیت باشد، ادامه پیدا می کند.

از دیدگاه قانونی یک آگهی مزایده باید در خصوص زمان، مکان و جزئیات کالای مورد نظر اطلاعات کاملی در اختیار شرکت کنندگان احتمالی قرار دهد.

نحوه تنظیم آگهی مزایده

تا اینجا این طور صحبت کردیم که روند اجرای مزایده در مسیر یک سری تشریفات حقوقی و قانونی اجرا خواهد شد.

اما در مسیر اجرای یک مزایده که غالبا توسط سازمان های دولتی و یا شرکت‌ های خصوصی اجرا می شود، سازمان مربوط در ابتدای امر باید اقدام به فراخوان عمومی برای شرکت در مزایده نماید.

این فراخوان عمومی می تواند الزاما با درج آگهی در یک روزنامه ی کثیرالانتشار و یا سایت اینترنتی خود شرکت باشد. به طوری که اطمینان حاصل شود، آگهی مزایده ی مورد نظر در معرض دید عموم قرار گرفته است.

گاهی پیش می آید که مزایده در نتیجه ی یک دعاوی مالی بین شخصیت‌ های حقیقی و حقوقی اجرا می شود. یعنی زمانی که بر اثر رای دادگاه، اموالی از طرفین دعاوی مورد مزایده قرار می‌ گیرد. نحوه تنظیم آگهی مزایده در این نوع از مزایده ها باید به گونه ‌ای باشد که خریدار احتمالی در جریان نوع مزایده قرار بگیرد.

الزامات قانونی حاکم بر آگهی مزایده

تشریفات جاری در آگهی مزایده

۱ – محل فروش و برگزاری مزایده باید در آگهی مزایده قید شود. ( در مزایده هایی که با رأی دادگاه اجرا می شود، باید به گونه ای باشد که در آن منافع محکوم علیه ترجیح داده شده باشد.)

۲ – در مواردی که جا به جایی اموال موجب صرف هزینه های بالایی است، با تشخیص قانون می توان فرایند مزایده را در محل مورد نظر اجرا نمود.

۳ – فاصله ی بین انتشار آگهی و روز فروش نباید کمتر از ده روز و بیشتر از یک ماه باشد.

۴ – این نکات باید در آگهی مزایده قید بشود:

* نوع و مشخصات اموال

*روز، ساعت و محل فروش ( زمان دقیق اجرای مزایده)

*قیمت پایه ی مزایده

* تعیین حد اکثر زمان جهت دریافت اسناد

۵ – در مواردی که فروش، خارج از روز و ساعت معین و یا در مکانی دیگر صورت گرفته باشد و یا بدون دلیل قانونی قیمت بالایی را رد کرده باشند و یا این که بدون حضور نماینده ی دادسرا صورت گرفته باشد، مزایده اعتبار خود را از دست می دهد.

در یک نگاه کلی از آنجا که مزایده یک فرآیند قانونی می باشد، هر گونه عدم الزامات قانونی و عدم رعایت تشریفات آن می تواند به ابطال مزایده ( مزایده ای که از دادگاه دستور اجرایی داشته باشد) بینجامد.

ادعای ابطال مزایده بیشتر در مواردی دیده می شود که به نحوی دادگاه رای به توقیف اموال داده است که در این حالت محکوم علیه با رصد تمامی مراحل اجرای مزایده با پیدا کردن هر گونه نقصی در اجرای قانونی مزایده می تواند مطالبه ی عملیات اجرای ابطال مزایده را داشته باشد.

در صورتی که تشریفات قانونی در مزایده شرکت ها، سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی رعایت نشود، نیز مزایده از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود.

نحوه سفارش آگهی مزایده

 

سایت  tarefeh.ir مرجع اطلاعات روزنامه های کشور است که می توان برای انتخاب روزنامه و آشنایی با نرخ ها و تعرفه های چاپ آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار و نشریات استانی، محلی و تخصصی و سایر اطلاعات مورد نیاز و سفارش آگهی به این سایت مراجعه کرد.

برای سفارش آگهی کلیک کنید

شبکه پذیرش آگهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۳ / ۵. تعداد امتیازات: ۲

به این خبر امتیاز دهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *